Friday, January 16, 2009

QURAN

KERJA KERAS

Hai umat manusia, sesungguhnya kamu mesti bekerja keras* dengan sungguhnya (menuju) kepada Tuhan kamu dan kemudia kamu akan menemui-Nya.- Al Insyiqaq: 6

* Manusia dicipta Tuhan dengan tujuan hidup yang mulia dan tugas yang berat sebagai makhluk yang paling mnulia di dunia ini. Oleh itu manusia perlu bekerja keras dan menumpahkan seluruh tenaga dan kesanggupannya untuk menjalankan tugasnya menghadapi segala kesulitan dan mencapai tujuan yang luhur itu. Dengan kerja keras itulah dia akan dapat mengatasi segala kesulitan dan merasai kenikmatan dunia dan akhirat. Benarlah hidup itu perjuangan. (H.Zainuddin Hamidy Fachruddin Hs. - Tafsir Quran -, Penerbit Widjaya Djakarta 1953)

HADIS

HUDUD


Rasulullah Muhammad s.a.w. telah memutuskan tentang tebusan (ganti rugi) ke atas orang yang tidak sengaja membunuh orang sama dengan orang yang sengaja membunuh, iaitu 100 ekor unta dan 40 unta betina yangn bunting.
Perawi: Semua ahli hadis bersetuju.


PETUA

AKHLAK MULIA

Orang lelaki yang berakhlak mulia - sopan santu - kepada All dan sesama manusia, ialah yang datang sembahyang dalam masjid memakai pakain yang sempurna, cantik dan tidak berbau busuk.




No comments: