Saturday, January 17, 2009

QURAN

PERANG

Hai orang - orang yang beriman, apabila kalian bertemu dengan orang - orang kafir dalam peperangan, jangan kamu undur ke belakang.
Dan siapa yang undur ke belakang pada waktu itu kecuali berundur untuk siasat (muslihat) atau hendak berhubungan dengan pasuakan (yang lain) tentulah mereka mendapat kemurkaan dari Allah dan tempat mereka neraka jahanam. Dan amat buruk tempat tinggal mereka.
- Al Anfal: 15,16.

HADIS

Ibnu Masu'u r.a.telah berkata, Rasul Allah Muhammad s.a.w. telah bersabda: Jangan (tidak dibolehkan) seorang perempuan bersahabat dengan perempuan lain (yang cantik) lalu menceritakan (dengan teliti akan kecantikan prempuan itu) kepada suaminya(sehingga suaminya tertarik hati kepada perempuan itu).
Perawi: Imam Bukhari dan Imam Muslim.


PETUA

Perempuan yang sayangkan seseorang lelaki kerana kekayaannya, dia sama dengan pelacur. Lelaki yang sayangkan seseorang perempuan itu kerana kekayaannya, dia sama dengan perompak.
Lelaki yang mencintai perempuan kerana cantiknya, berilmu dan briman, dia adalah lelaki yang mulia dazn mendapat syafaat dari Nabi Muhammad sallal Lahu alaihi wa sallam. Perempuan yang mencintai lelaki kerana kacak, berilmu dan beriman, dia adalah perempuan yang mendapat keredaan Allah dan syurga menantinya.

No comments: