Thursday, September 9, 2010

UCAPAN PERDANA MENTERI




UCAPAN PERDANA MENTERI

UMAT YANG PERTENGAHAN

Oleh: Mokhtar Petah

Perdana Menteri Malaysia, Dato Seri Najib Tun Abdul Razak yang telah membuat ucapan Hari Raya Aidil Fitri, pada malam ini, telah membuka minda umat Islam agar berada sebagai umat pertengahan.

Saya tertarik hati akan isi ucapan beliau menenai Islam. Beliau telah menyeru umat Islam berada dalam keadaan pertengahan, iaitu tidak akstrimis dan tidak mengikuti anggapan musuh Islam yang agama Islam itu mementingkan kekanasan.

Saya rasa sedikit was – was, bahawa beliau menyebut Malaysia sebuah negara Islam. Sebenarnya Malaysia masih bertarah negara umat Islam. Pada hakikatnya Melaysia mengikut sejarah, adalah milik orang Melayu. Tetapi mengikut Perlembagaan, Malaysia ada berada dalam tangan tiga kaum, iaitu Melayu, Cina dan India.

Sesebuah negara yang dianggap negara Islam, ialah yang perlembagaannya berdasarkan Quran dan Sunna, seperti negara Islam awal yang dibentuk oleh Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam. Kemudian beberapa negara kemudian. Kini negara yang boleh dianggap negara Islam, ialah, Iran dan beberapa negara lagi yang menggunakan Perlembagaan dan undang – undang berpandukan Quran dan Sunnah.

Walau bagaimana pun saya menjanjungb tinggi Dato’ Najib Tun Razak kerana ucapan beliau itu telah membuka mata hari orang Melayu, untuk menilai siapa mereka dan di mana mereka.

Ucapan berbeda dari idea Perdana Menteri, Tun Dr Mahat’ dengan idea Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Najib akan berjaya dengan gagsasan 1 Malaysia, jika beliau mengekalakan flasafah modal indan dan Islam sebagai asas perjuangannya dan para pejuang bersama beliau.

Selamat Hari Raya Aidl fitri.

No comments: