Wednesday, September 15, 2010

BERITA

Perlantikan Sultan hak prerogative Majlis Perajaan
Muhammad Yusri Amin

KOTA BHARU, 14 Sept: Penasihat Undang-Undang Istana Kelantan Datuk Shukri Mohamad berkata persoalan perlantikan dan pemasyhuran seseorang Sultan adalah merupakan hak prerogative (mengikut acuan perlembagaan) Majlis Perajaan Negeri yang telah diberi oleh Perlembagaan Negeri Kelantan.

Beliau yang juga Ahli Majlis Perajaan Negeri berkata peruntukan itu selaras dengan Perkara 6 yang menyatakan bahawa ”tidak ada sesiapa boleh dilantik dan disahkan menjadi Sultan Kelantan melainkan pengesahan dan perlantikan tersebut dibuat oleh Majlis Perajaan Negeri”.

“Keputusan yang dibuat oleh Majlis Perajaan Negeri (MPN) semalam (pada 13 September 2010) adalah merupakan satu keputusan yang dibuat berasaskan kepada peruntukan Undang-Undang Perlembaan Tubuh Kerajaan Negeri Kelantan (Bahagian Kedua).

“Dan ianya dilakukan menurut peruntukan tersebut dan keputusan tersebut adalah merupakan keputusan yang tepat dan sah di sisi Undang-Undang Perlembagaan Tubuh Keajaan Negeri Kelantan,” katanya pada sidang media di Istana Balai Besar di sini pagi ini.

Menurutnya, MPN adalah satu badan yang diberi kuasa oleh Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Kelantan dalam melantik dan memasyhurkan seseorang sultan menurut undang-Undang.

Beliau mengulas pemasyhuran perlantikan Tengku Muhammad Faris Petra Ibni Sultan Ismail Petra Pemangku Raja Kelantan menjadi sultan bagi menggantikan Tuanku Sultan Ismail Petra Ibni Al-Marhum Sultan Yahya Petra berkuat kuasa semalam yang diisytiharkan Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Istana Balai Besar di sini kelmarin.

Daripada seramai 17 ahli MPN yang membuat keputusan termasuk Datuk Shukri sendiri, 15 Ahli MPN telah membuat keputusan menyokong secara sebulat suara.

Beliau turut mengulas keputusan Kes Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur (pada 2009) di antara Yang Mulia Tengku Temenggong Kelantan melawan Pemangku Sultan pada masa itu bahawa perkara bersabit persoalan ‘perajaan’, prerogative dan function kebawah duli tidak boleh dibawa di mahkamah.

“Saya berharap keputusan ini menjadi titik penamat kepada semua ‘apa yang dikatakan krisis’, jika ianya satu krisis, berlaku di negeri Kelantan.

“Kembalilah kepada akar umbi. Sama-sama kita mempertahankan institusi raja berlembagaan yang diamalkan dalam sistem demokrasi berparlimen di negara ini. cintailah institusi raja, sayangilah negeri Kelantan dan naungilah rakyat negeri Kelantan, dengan pertolongan Allah swt,” katanya.

Turut hadir Pengelola Istana D’Raja Kelantan Datuk Abdul Halim Ahmad.

(Dari Harakah Daily)

No comments: