Tuesday, September 28, 2010

BERITA

Amal kesederhanaan
Daripada Ahmad Zaini Kamaruzzaman di New York
bhnews@bharian.com.my
2010/09/28

NAJIB ketika berucap  pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ke-65,   di New York, malam tadi.
NAJIB ketika berucap pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ke-65, di New York, malam tadi.

Dalam ucapan sulungnya pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) ke-65, malam tadi, Perdana Menteri berkata, sudah tiba masanya pemimpin dunia kembali kepada agenda keamanan pragmatik dan menghapuskan ekstremis.

“Gerakan Kesederhanaan Sejagat akan menyelamatkan kita daripada tenggelam kepada kehancuran, terus berputus asa dan kehinaan. Sudah tiba masanya bagi kita mengamalkan kepemimpinan yang membawa harapan dan mengembalikan maruah serta martabat untuk semua.
"Menerusi keazaman yang lebih kuat dan usaha kolektif, kita mampu mewujudkan dunia yang lebih aman, selamat dan kesamarataan," katanya.
Najib juga berkata, antara cabaran penting dihadapi komuniti antarabangsa yang perlu ditangani secara kolektif ialah memastikan keadilan, kesamarataan dan keamanan berkekalan untuk kini dan selama-lamanya.

Katanya, adalah penting bagi dunia mencapai keamanan yang berasaskan kemahuan sendiri dan bukan secara paksaan atau dipengaruhi oleh ketakutan.
Namun, Perdana Menteri menegaskan ia hanya boleh dicapai jika semua pihak bersedia berbincang menerusi dialog yang akan membantu mewujudkan kefahaman dan persefahaman, selain daripada penghargaan dan hormat menghormati ke arah membina masa depan lebih cemerlang untuk penduduk dunia.
Mengenai proses perdamaian di Asia Barat, beliau menjelaskan Malaysia mengalu-alukan peranan Amerika Syarikat (AS) menerusi pentadbiran Presiden Barack Obama dan sekutunya mencari penyelesaian komprehensif bukan saja untuk isu Palestin-Israel, malah wilayah berkenaan secara keseluruhan.
Bagi merealisasikannya, beberapa perkara perlu ditangani, antaranya Israel perlu memenuhi harapan komuniti antarabangsa yang mahu konflik itu diselesaikan dan AS menggesa Tel Aviv menghentikan pembinaan penempatan baru di Tebing Barat dan Baitulmaqdis.

Syarat lain ialah memastikan kesatuan politik di kalangan rakyat Palestin bagi mewujudkan keamanan dan pembangunan semula Semenanjung Gaza dan kedua-dua pihak bertelagah menghentikan keganasan serta memastikan keselamatan orang awam dan menghormati pasukan bantuan kemanusiaan antarabangsa.

Najib juga menyentuh mengenai Islamphobia dan mengutuk tindakan pihak tertentu yang sengaja mengapi-apikan pertelingkahan terhadap Islam serta menyemarakkan lagi usaha memecah belahkan dunia Islam yang luas dengan dunia barat.

"Isu sebenar bukan antara umat Islam dengan bukan Islam, sebaliknya antara kesederhanaan dan ekstremis. Justeru, saya mendesak kita mewujudkan Gerakan Kesederhanaan Sejagat daripada semua kepercayaan agama yang komited untuk bekerjasama memerangi ekstremis yang menjadikan dunia sebagai tebusan hanya kerana ketaksuban dan sikap bias mereka.
"Kita mesti kembali kepada perkara pokok dan moral tinggi yang dirampas daripada kita. Kita mesti memilih kesederhanaan berbanding ekstremis, memilih rundingan berbanding konfrantasi. Kita perlu memilih untuk bekerjasama dan bukan menentang sesama kita. Ia perlu menjadi keutamaan dan bukan hanya diletakkan di sisi kita," katanya
Beliau juga tersentuh dengan tindakan kumpulan American Evanagelical Christians yang gigih menghalang ancaman membakar al-Quran di AS baru-baru ini serta kesediaan Presiden Obama dan Datuk Bandar New York menyuarakan hak membina Cordoba House yang akan menempatkan masjid dan pusat komuniti antara agama berhampiran bekas tapak World Trade Centre.

Dalam ucapannya, Perdana Menteri juga memaklumkan pengalaman Malaysia menguruskan negara berbilang kaum dan agama yang berjaya menjadikan Malaysia dan rakyatnya hidup aman damai serta keseimbangan yang mendorong kepada wasatiyyah atau kesederhanaan mengikut keadilan dalam Islam.
Najib berkata, bagi mencapai perpaduan nasional pelbagai kaum dan agama, falsafah 1Malaysia diperkenalkan akan membawa negara ke arah keharmonian dan semangat toleransi yang lebih kukuh.

(Berita ini diambil dari Berita harian online, pada hari ini)

No comments: