Friday, September 10, 2010

NOTA KEMATIAN (Ulangan)

SUARA DARI FIRMAN ALLAH


Di kanan saya: Isteri. Di kiri saya: Menantu.

“Mokhtar Petah ..., kau belum mati.”
Pada 17 Julai 2010, saya dimasukkan ke bahagian ccu Hospital Putrajaya. Para doktor mengesahkan, saya seorang dari beribu manusia yang diserang jatung. Saya bertanya kepada doktor wanita yang menjaga saya, Dr Shuhada, “...adakah saya akan terus hidup, doktor?” “ ... Dato terus hidup...,” jawabnya. Saya tahu, dia menjawab antara yakin dengan tidak. Kerana hanya Allah yang menentu kematian.
Petang dipenuhi paramalaikan dekitar saya,
Saya pejama mata, tidak mimpi;
“Asyahadu an la ilaha illallah wa asyhadu anna Muhammad Rasulullah,” kalam saya.
Berbisik dengan Allah.
“Mokhtar Petah ..., kaum belum mati,
Kau akan mati, tapi tidak pada hari ini,
Iza jaa ajalulu la yasta’nisuna saatan ...,
Kau akan terus hidup,
Terus menulis, kerana kain kapankau belum ditulis insan.”
18 Julai di ccu.
Tengah hari, bening.
Saya hanya pejamamata.
Para guru dan rakan saya sejak tahun 1950-an,
Semua mereka berpakaian putih,
Menziarahi saya,
Mereka membaca, Al Fatihah, surah Yasin, surah al Waqia’h,
Surat al Hasyar , Al Mulk dan ratib.
Antara mereka: Sheikh Abdullah Fahim, Haji Sulong Patani,
Haji Salleh Masri, Haji Ahmad Badawi, Haji Ahmad Maliki,
Ustaz Abu Bakar Al Baqir (Hizbul Muslimin), Dr Burhanuddin
Helmi (PKMM dan PAS), Prof. Zulkifli Muhammad, Hamka,
Yahaya Arif, Sheikh Zubir, Haji Mat Saman Kati, Haji Abdul
Samad Noh, Mufti Perak, Haji Ismail Hamzah, Ustaz Zawawi
Hamzah (Setiauasaha agung PKMM dan pengerang Berita Harian),
Sultan Perak, Sultan Idris Shah, Tun Abdullah Badawi dan isterinya,
Endon, dan ramai lagi.
Mereka pergi.
Sepasang mata saya celik. Terbuka.
Saya pejam mata lagi,
Osama Ladin dua ulama kenalan saya di Makkah,
Imam Masjid Rigen’t, London,
Semua berpakaian putih,
Berdiri di birai katil saya,
Mereka membaca ayat – ayat suci Quran,
Berpamit dengan salam.
Pergi.
Saya buka mata.
19 Julai 2010 (saluran oksijen di hidung)
Pagi tiada pelawat.
Saya pejam sepasang mata,
Otak saya bersarang fikir,
Seperti sering berlaku pada ketika saya menulis.
Sekumpulan belia Islam menziarahi saya,
Mereka bertanya,
“Politik Malaysaia ngapa masih kapitalissifatnya,
Ngapa tidak politik Islam,
Ngapa tidak negara Islam?
Saya jawab,
“Najib Razak mesti segerakan negara Islam,
Teruskan perjuangan Tun Abdullah Badawi,
Bermuafakat dengan PAS,
Sebelum Melayu hilang sabar,
Sebalum Najib Razak kecundang.”
(Bersambung esok. Insya Allah).

DARI HOSPITAL PUTRAJAYA KE IJN

'Bahawa anda hendaklah menyembah Allah dan taqwa (memenuhi kewajiban) kepada – Nya, dan turutlah perintah – Nya. Allah anti akan mengampun dosa anda dan memberi tempuh (tangguh) kepada anda sampai pada waktu yang ditentukan.
Sesunguhnya, janji Allah itu apabila tiba waktunya, tidak dapat diunddurkan, jika kiranya anda mengetahui. – Quran – Nuh: 3, 4.
17 – 26 Julai 2010 saya terlantar di Hospital Putrajaya. Dalam wad ccu dan akhirnya dalam wad biasa. Dr Shahada dan beberapa jururawat wanita memberitahu saya, bahawa kerana saya ada serangan jantung, maka saya akan dipindahkan ke Institut Jantung Negara, dalam Bandaraya Kuala Lumpur.
Pada ketika itu saya teringatkan bekas – bekas Perdana Menteri Malaysia,
Tun Dr Mahathir Mohmad (lihat buku saya: Dr Mahathir dan Masa Depan Negara, Perjuangan Yang Belum Selesai dan Terima Kasih Dr Mahathir) dan Tun Abdullah Ahmmad Badawai (lihat buku saya: Datuk Abdullah Badawi Pejuang Kemanusiaan Sejagat, Sheikh Abdullah Fahim Penentu Tarikh Kemerdekaan Negara 31 Ogos ’57 dan Abdullah Badawi Penjana Modal Insan) yang telah mengalami pembendahan rangka dada dan jatung masing – masing).
Saya bertanya kepada Dr Shahadah dan para jururawat, “ ...mungkinkah saya akan hidup lagi?” Mereka menjawab, “Insya Allah, Dato’ terus hidup ...,” jawab mereka.
Pada 28 Julai 2010, saya dimasukkan ke IJN – Cardiology – di bawa kawalan dan selaiaan doktor pakar jantung, Dr Shaiful Azmi Yahaya dan beliau dibantu oleh Dr. Abdul Razak.
Dr Saiful Azmi memberitahu saya, bahawa saya termasuk golongan orang mengalami ‘serangan jantung’. Tetapi, jantung saya elok dan normal, hanya urat saraf saya, kanan dan kiri tersumbat darah beku, menjadikan jantung saya sukar mengepam darah.
Menurut Dr Saiful Azmi keadaan demikian sering berlaku pada orang tua. Saya telah berusia lebih 76 tahun.
Saya tidak akan dibedah dinding dadda dan jantung. Saya akan dilakukan rawatan dan proses mencairkan darah – darah beku saya pada sesaraf.
Pada pagi Jumaat, 30 Julai 2010, isteri saya, Sitti Haishah binti Abdul Rahman mengiringi saya di atas katil yang membawa saya ke dewan radiology.
Pada saya isteri saya mengucap selamat kepada saya, saya menahan air mata dari membanjiri telaga mata saya, hati saya bersuara, “ ... selamat tinggal, sayang, mungkin dalam dewan nanti, Allah pindahkan saya ke akhirat ..., maafkan saya, halalkan makan dan minum saya ...”
Tubuh saya yang kurus, di pindahkan ke atas katil khas. Katil disurung ke bawah peralatan noden. Batang paha kanan saya dibiaus. Dari kaki hingga ke dada saya diselimu dan dipalsta dengan plastik tebal agar saya tidak kesejukan.
Pada ketika itu hati saya bersuara, “ ... kalau mati hari ini, baguslah, hri Jumaat ..., kita ke syurga ...”
Pada saat itu saya teringatkan anak – anak kandung, saya, isteri saya, anak – anak angkat dan adik angkat saya, rakan – rakan dan Dato Nik Aziz, Dato Hadi Awang, Dato Najib Tun Razak, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan ramai lagi.
Dr Saiful Azmi melakukan kerja memasukan saluran getah atau plastik melalui pangkal paha saya. Beliau memberitahu saya, “Dato, bahagian kanan saluran urat saraf Dato, seriaus, tapi sebelah kiri tidak seriuas ..., saya akan lakukan sebelah kanan dulu, kemudian sebelah kiri ...”
“Ia, silakan, saya sedia ...,” sahut saya.
Atas dada saya diletakkan alat kamera atau ekre dan urat saraf saya dapat saya lihat pada layat seperti komputer di sebelah peha kiri saya.
Saya melihat uarat saraf saya yng tersumbat dipancarkan dengan cahaya dan semua yang tersubat itu menjadi pulih.
Saya rasa sesak nafas. Saya memberithau Dr Saiful Azmi. Beliau mengarahkan pegawainya memasang saluran oksijen ke dua lubang hidung saya.
“Dato, kerana Dato sesak nafas, saya tak nak ambil risiko ..., saya berhenti dulu ..., pada Jumaat 6 Ogos 2010, saya akan lakukan lagi...,” kata Dr Saiful Azmi.
“Baik,” sahut saya.
Kerja merawat saya dihentikan.

SALUARAN URAT SARAF SAYA

Pada Subuh Jumaat, 6 Ogos 2010.
Entah suara siapa menerjah terowong telinga saya dengan ayat Quran seperti erti di bawah ini:
Sekiranya Kami turunkan Quran ini ke atas gunung, nescaya anda
melihat gunung itu khusyu’ dan pecah belah kerana takut kepada Allah.
Dan (ingatlah) misal – misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada
umat manusia, supaya mereka memikirkan. al Hashr: 21.
Pada 30 Julai 2010 – A 1590 (2010) – 2 PTCA, iaitu saya dirawat pulih urat saraf saya kali pertama oleh Dr Shaiful Azmi Yahaya.
Pada Jumaat, 6 Ogos 2010, jam 8.30 pagi, saya terlentang atas katil yang disurung oleh dua jururawati dan isteri saya, Sitti Haishah binti Abdul Rahman menuju ke Dewan Radiologi. Di sana, menunggu Dr Shaiful Azmi Yahaya dan dua doktor pembantunya serta beberapa jururawat lelaki dan perempuan.
Pada ketika isteri saya menciumi wajah saya, hati saya bermadah:
“Selamat tinggal, sayang. Jika saya ditakdir tiba dsempadang hidup, maafkan saya ... Gembiralah dengan anak – anak kita, Petah Wazzan Iskandar, wartawan, di Pulau Pinang, Petah Shahrir Aidid, jurutera dan Petah Ibnu Khaldoon, jurutera. Nasihatkan mereka agat tidka tinggalkan sembahyang ...”
Dalam dean Radiologi yang dingin amat. Saya dengan Exam.No.4110 (10). A – PTCA, seperti pada Jumaat 30 Julai 2010, dirawat selia oleh Dr Shaiful Azmi Yahaya dan dua pembantunya serta para jururawat. Setelah beberapa saluran getah atau plastik dimasukkan ke dalam seluran urat – urat saya dari pangkal paha kanan dan pada ketika itu terasa amat sakit – sengal. Hanya kepada Allah saya berserah. Saya tidak putus – putus mengucap dua kalimat syahadat.
Sepasang mata saya merenung kaca yang memapar urat saraf saya yang sedang dirawat selia ooleh Dr Shaiful Azmi Yahaya.
“Dato, saya akan masuk belon ..., ini, Dato akan rasa sakit ...,” Dr Shaiful Azmi Yahaya memaklumkan kepada saya.
“Ia, dokor, saya sedia,” sahut saya.
Beberapa saat kemudian, saya rasa rongga dada amat sakit dan panas. Terasa seperti empat batu seliper landasan keretapi menekan dada saya. Saya mengcap dua kalimah syahada dan beberapa kali saya membaca:
Al Fatihah. Basmalah. Iza maridhtu fa Hua Yasyfini. Ya narukuni bardan wasalaman a’la Ibrahim. La haula wala quwwata illa billahil Aliyyul Adzim. Allahumma salli ‘ala Muhammad.”
Saya mendengar Dr Shaiful Azmi Yahaya bercakap dengan para doktor dan jururawat, “belon, stand dan wayar”. Saya menyangka tubuh saya yang kurus – tua ini, dilakukan sebagai sebuah kenderaan tua juga.
Pada saat – saat itu, saya banyak yakin, saya akan mati. Nafas saya jadi sesak. Saya tawakkal kepada Allah, saya tidak memberitahu Dr Shaiful Azmi Yahaya akan kesakitan saya itu. Saya tidak mehu beliau berhenti merawat selia saya pada 30 Julai 2010. Saya tidak sanggup dilakukan kali yang ketiga.
“Dato’, sebentar lagi akan selesai ...,” Dr Shaiful Azmi Yahaya memaklumkan kepada saya.
“Ia, baik doktor,” sahut saya dalam kesakitan rongga dada.
Kira 25 mini kemudian rawatan dan seliaan atas saya selesai.
“OK, Dato’ ..., insya Allah, Dato’ sihat ...,”kata Dr Shaiful Azmi Yahaya kepada saya.
“Insya Allah ..., terima kasih, doktor,” sahut saya sambil bersalam dengan beliau.
Saya dipinahkan kepada sebuah katil lain. Kemudian, saya dihantar ke sebuah dewan rehat sementara menanti darah saya kurang cair untuk ditarik keluar saluran getah atau palstik dari urat – urat saya.
Saya berada dalam dewan Radiology itu dari jam 8.30 pagi hingg 1.30 tengahari.
“Al hamdulillah, Allah, sesungguhnya Kau telah memberi nota kematian kepada hamba – Mu ini ...,” saya berbisik sambil sepasang mata saya masih pejam.
“Saya teringatkan isteri saya, kerana lama menunggu saya, mungkin dia menyangka saya telah mati dan saya menyangka dia menangis. Saya bertanya kepada jururawat. Dia menjawab, isteri saya sedang menunggu di luar puntu ke Dewan Radology.
Pada petangnya saya dibawa ke bilik cerama pemakanan, ‘Makan Dengan Bijak’ Pelaburan Sepanjang Hayat, oleh Jabatan Dietetik & Dietari, IJN.
Saya mengucapkan terima kasih kepada Dr Shoib bin Sadiman dari Kelinik Perubatan Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Kuala Lumpur kerana menziarahi saya.
Beliau memberitahu saya tentang ramai guru dan sahabat handai saya sejak tahun 1950 – an telah melawat saya pada ketika saya pejam mata dalam ccu Hospital Putrajaya.Katanya: “Hal ini kuasa Allah. Pertalian iman dan tasauf antara seseorang dengan seseorang atau beberapa orang itu menjadi roh mereka datang menziarahi orang itu.”
Tamat.

No comments: