Saturday, April 3, 2010

PERISTIWA DAN KITA

CATATAN



Mokhtar Petah

--------------------- Kita Fikir Bersama --------------------

MALAYSIA BUKAN NEGARA ISLAN

Pada 23 Mac lalu, saya telah memberi ucapan 'Abdullah Fahim Pelopor Perjuangan Umat Islam Menuntut Kemerdekaan (di Tanah ', anjuran Institut Kefahaman Islam - IKIM -, di Dewan Besar IKIM, Jalan Duat Kuala Lumpur.
Dalam ucapan saya tersebut, saya telah menekankan, bahawa Malaysia adalah masih bertaraf ' Negara umat Islam' dan bukan ' Negara Islam'. Malaysia bertaraf sama dengan negara - negara Arab, termasuk Arab Saudi, iaitu 'Negara Umat Islam'. Kerana negara ayang bertaraf negara Islam, iaitu yang mengguna - pakai
Perlembaga Islam, iaitu yang bedasar Quran dan Sunnah.
Saya katakan, pada masa saya di Makah dan Madinah dan dalam masjaid Rigen't London, para ulama Arab berkata kepda saya, "
Balduka, yaani, Darul kufur" - Negeri anda, negara kufur (iaitu tidak menggunakan Perlembagaan berdasrkaqn Islam).
Negara Islam yang wujud di dunia pada masa ini, ialah Somalia dan Repubhlik Islam Iran.
Republik Islam Afghanistan yang dibina oleh Toliban, telah dijatuhkan oleh Amerika Syarikat dengan kerjasama golongan nasionalis - kapitalis Afghanistan.

Seorang ulama terkenal yang hadir dalam seminar itu telah menyanggah dan katanya, Malaysiqsebuah negara Islam dan diperintah oleh orang Islam.

Bekas Perdana Menteri Malaysia yang juga Pengerusi IKIM, Tun Abdullah Ahmad Badawi yang duduk di barisan hadapan dalam majlis tersebut, tidak berkata apa- apa. Hanya senyum.
Sebelum itu, pada ketika merasmi pembukaan seminar tersebut, beliau menegaskan, bahawa bangsa Melayu tidak boleh berasing dari Islam dan mereka tidak akan bersatu paduk jika tidak menggunakan Islam sebagai pendekatan.

BUKU ULAMA REFORMASI

Mungkin Jabatan Kemajuan Islam Malaysia - JAKIM -, Institut Kefahamnan Islan Malaysia dan Yayasan Dakwah Islam Malaysia - YADIM, boleh melapangkan waktu sejenak untuk berfikir, iaitu untuk menyusun sebuah buku biografi atau encyclopedia para ulama yang menyebar dan mengajar pengetahuan Islam dan melakukan reformasi atau menuntut kemerdek Tanah Melayu.
YADIM, selama ini telah membelanjakan wang yang terlalu banyak, seperti 'pelanduk meniru gajah berak besar', eloklah dengan adaanya pengerusi baru dan di bawah menteri yang berjiwa Islam dan ketenteraan, dapat memikirkan projek seperti di atas.
Kita tidak usah memikir untung, tetapi faedahnya untuk bangsa Melayu dan umat Islam.

No comments: