Saturday, June 16, 2012


 Berita dalam 'Sinar Harian', pada hari ini.


FATWA NOH OMAR

Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar mendesak Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memohon maaf kepada rakyat Selangor kerana mengkhianati kepercayaan diberikan oleh rakyat.
Noh berkata, dosa Abdul Khalid paling besar ialah mempolitikkan institusi pendidikan di negeri ini sehingga menjejaskan perkembangan modal insan yang sebelum ini menjadi agenda utama kerajaan Barisan Nasional (BN).
Katanya, rakyat Selangor menerima tempias politik Kerajaan Negeri apabila merancang merobohkan asrama Yayasan Selangor di Kampung Pandan, Kuala Lumpur yang dibina untuk beri peluang pelajar dari kampung bersekolah di sekolah berprestij di bandar.

-----------------------------------

Saya tertarik hati akan kata - kata macam fatwa oleh Dato' Noh Omar kepada Menteri Besar Selangor. Paga ini saya membuka semua surat al Quran dan lebih 10 buku hadis, saya tidak jumpa nasnya.Maka, saya tertanya - tanya, dari hukum mana  Dato' Noh Omar dapat hukum itu.

Abduk KHalid Ibrahim tidka berdosa. Dato' Noh Omar tidak berdoa. Yang saya nampak ada 'kesalahan', ialah disebabkan parti - parti politik tidak bersatu teruama parti - parti orang Melayu, maka, berlakulah di mana - mana negeri seperti rumah berdinding dan lantai bulun yang tlah lama, saya berlubang , sini sereluh dan berbagai - bagai lagi.

Kuasa Kerajaan Negeri di bawah Raja negeri. Tanah kerajaan negeri (state lands) hak kerajaan negeri. Maka, selagi tidak ada perpaduan parti - parti politik, keadaan demikian terus berlaku.

No comments: