Monday, December 12, 2011

MAKSUD DARI AL QURAN




                                BACA TULIS FIKIR DAN LAKSANAKAN
Baca (tulis, fikir dan takwa) dengan nama Penguasa (Allah) kamu yang mencipta.
Telah mencipta manusia dari setitik air mani (keluar dari saluran kemanusiaan lelaki, masuk ke dalam rahim perempuan dan tersimpan selama yang ditentukan Allah).
(Alla) yang mengajar dengan (menggunakan )kalam.
Mengjar manusia apa (sesuatu) yang mereka tidak mengetahui.
- Al Alaq:1,2,3.

Nota.
Tiga firman Allah yang diturunkan pada peringkat awal kepada Nabi Muhammad s.a.w. ini elok ditulis oleh penulis Melayu - Islam - menjadi sebuah buku yang tebal. Buku yang berguna.
Dalam buku itu mengandungi penerapan dan penggarapan tentang ulihiyah atazu keTuhanan, kemanusia, segala peraturan hidup umat manusia dan sebagainya.
Dari poengertian 'alaq' ini, kita ada pengajaran tentang mengapa kepala umat manusia ada yang beulat seperti bola atau buah kelapa, ada seperti buah cempedak atau duria Banggala, iaitu bula dan menajam. Ramai yang tidak mengetahui akan sebab -sebabnya.
Maka, untuk mengetahu, kajilah dari firman Allah 'ma lam ya'alam'. -
Beberapa tahun yang lalu saya telah jelaskan hal ini kepada seorang gadis Islam. Setelah mendengar penjelasan saya itu, dia berkata: "Emak saya ada menerangkan kepada saya begitu juga." Maka, fahamlah kita, bahawa ibu gadis ini seorang wanita salah seorang hamba Allah yang telah mendapat ajaran dari Allah akan apa yang dia tidak mengetahui. - Mokhtar Petah

No comments: