Wednesday, January 26, 2011

RASUAH

ADA PUCUK PIMPINAN NEGARA DUNIA AMAL RASUAH

Negara-negara di seluruh dunia yang di bawah pengaruh Yahudi atau terpaksa mengikut telunjuk Yahudi, atau di bawah pengaruh agama Kristian, tetapi kebanyakan rakyatnya tidak mengikut secara ikhlas akan agama itu, adalah paling banyak kes rasuah, iaitu dari pucuk pimpinan negara hingga kepada kerani dan buruh.
Manakala negara-negara Arab, kerana orang-orang dari golongan atasan dan penguasa di bawah pengaruh Yahudi, maka terdapat banyak kes rasuah negara-negara tersebut.
Malaysia, sebagai contok negara yang mengalami brbagai pengaruh, seperti Yahudi, golongan Kristian tetapi tidak ikhlas kepada agama itu, golongan Budha dan conposius, tetapi tidak mengamalkan secara jujur akan falsah tersebut dan orang-orang Islam yang berani menantang hukum-hukum dalam Islam kerana kepentingan wang ringgi, harta benda dan sebagainya, maka berlakulah kejdian rasuah.
‘Ada orang berkata bahawa rasuah atau korupsi berlaku di mana-mana negara, baik di Timur mahupun di Barat, baik di negara bukan Islam mahupun negara Islam. Hal ini mungkin benar.Cuma bezanya ialah, di negara Jepun atau India, atau kebanyakan (negara lain), kalau tidak pun hampir di semua negara Barat yang maju, rasuah di kalangan pemimpin negara atau pegawai awam atau wakil rakyat ternyata tidak akan berlaku dan berlalu begitu sahaja. Tidak mungkin seorang menterei atau perdana menteri di Britain atau di negeri Perancis, mislnya, kekelihatan hidup mewah seperti maharaja zaman dahulu kala, lebih-lebih lagi jikalau diketahui bahawa mereka berasal miskin. Tidak mungkin anggota keluarga seorang presiden di Barat dibiar mendapat kontrek kerajaan bernilai ribuan juta ringgit, memiliki berpuluh-puluh buah rumah dan motokar mewah. Jika terdapat pegawai awam yang hidup kaya raya, pasti mereka akan disiasat, kalau tidak oleh pihak yang berkuasa, pasti oleh rakyat, pengundi, media massa, dan parlimen. Tidakan akan diambil menurut peraturan undang-undang. Tiada siapa yangn akan berani menggnggu proses undang-undang di negara itu untuk menyelamatkan orang yang disyaki melakukan rasuah semasa menjalankan tugas awamnya.
Saya teringat kisah seorang bekas Perdana Menteri Perancis tidak berapa lama dahulu. Rata-rata orang Perancis menganggp dia sebagai pemimpin yang bersih. Apabila dia tidak menjadi Perdana Menteri lagi, sebuah akhbar Perancis telah mendedahkan kisah dia meminjam wang satu juta wang Perancis(kira-kiraRM450,000 dari seorang peniaga sahabat karibnya untuk membeli sebuah rumah kerana bekas Perdana Menteri itu tidak mempunyhai rumah peribadi.Selama beberapa hari kisah itu disiarkan dalam akhbar. Oleh kerana bekas Perdana Menteri itu berasa cukup malu dengan pendedahan itu dia membunuh diri.
Disesetengah negara pula, terutama negara yang belum maju lagi – kalau men urut teori sarjana Korea…, di kebanaayakan negara Islam (negara umat Isslam-mp) – korupsi di kalangan pemimpin negeri dikatakan sudah menjadi semacam adat atau budaya.Ketua yang memerintah, yang dipilih oleh rakayat menurut proses demokrasi, pada mulanya merupakan manusia yang berjiwa rakyat, bersih, serius dan tidak mementingkan diri. Setelah beberapa lama pemimpinn itu akan menjadi sebagai pemimpin korp[orat, tidak lagi pemimpin populis, pemimpin rakyat,. Masanya untuk rakyat tidak ada lagi. Dia lebih bersifat business friendly, yakni lebih bersahabat dengan sector korporat perniagaan daripada menjadia rakyat-friendly. Akhirnya, dia dan anggota keluarganya menjadia sebahagian daripada sector korporat itu sendiri. Hidupnya mula mewah. Jika sahabatnya dari dunia korporat tertuduh kerana rsuah atau melakukan penyelewengan dia akan membela orang itu dengan berbgai-bagai cara. Untuk memastikan orang tidak akan bercakap banyak, mempersoalkan kewibawaannya dan kemewahanb keluarganya, dia mula menyekatr kebebasan bersuara semua pihak. Akhirnya, dia terpaksa dan mesti memerintah secara autokrasi, atau secara autokratik, kalau tidak rahsianya akan terdedah.
…dalam halk ini kita teringatlah seruan yang dibuat oleh Presiden UMNO dalam Perhimpunan Agung parti itu yang lepas: “Tolalk calon (pemimpin ) berasuah!” Jikalau seluruh dunia mengetahui bahawa para pemimpin kita boloeh dijadikan mangsa rasuah, yakni boleh dibeli, saya kira agenda kita untuk emnajdi negara maju dalam tahun 2020 boleh disabotaj, dikendalakan oleh pakatan dunia –global yang ‘sulit”.
Jikalau itu berlaku (diharap tidak), kuasa bangsa Melayu tidak akan kekal di negeri ini.’
Artikel di atas ini telah ditulis oleh seorang cedekiawan Melayu – bekasa Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka. Tulisan beliau telah membuka ‘ruang fikiri’ masyarakat umum, bahawa amalan rasuah boleh menjadi berleluasa, sekiranya pemimpin sesebuah negara itu mementingkan kekayaan dan kemewahan hidup dirinya dan keluarganya.
PERBUATAN RASUAH
OLEH PARA PEMIMPIN
Tetapi tidak semua negara, sama ada negara maju mahupun negara mundur, perbuatan rasuah oleh para pemimpin dan pegawai-pegawai awam boleh terus menerus diamalkan,kerana dalam berjuta-juta rakyat ada indvidu-inddividu yang mempunyai kesedaran, bertanggungjawab dan mahu rasuah dihapuskan, maka dia akan bangun bersama rakyat jelata menentang pemimpin-pemimpin dan pegwai-pegawai awam yang curang itu.
Hal yang demikian itu telash berlaku di beberapa buah negara di seluruh dunia. Ada pemimpin-pemimpin negara diguling dengan cara demokrasi,iaitu melalui pilihanraya dan ada pula dengan cara paksa dalam revolusi atau pemberontakan. Contohnya Iran yang bertukar corak, dari sebuah negara monarki kepada negara Republik Islam disebabkan pihak-pihak atasan dan pegawai-pegawai awam mengamalkan rasuah dengan berbagai golongan termasuk rangkaian penajajah dan ahli-ahli perdagangan antarabangsa. – Mokhtar Petah.

No comments: