Sunday, January 9, 2011

QURAN DAN HADIS


MELANCONG DI MUKA BUKI
Katakan – hai Muhammad s.a.w.: Melanconglah di segenap muka bumi, maka, lihatlah – dnngan pengetahuan dan fikiran – bagaimana Allah telah memulakan cipta beranika makhluk dari dari asalnya, kemudian Allah akan melakukan ciptaan itu semula - pada akhirat - dalam bentuk kejadian yang baharu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap tiap sesuatu. – Al “ankabut: 20
NOTA.
Melancong sangat baik bagi umat Islam, jika melancong itu mereka dapat melihat dan berfikir akan kekuasaan Allah mencaiptakan segala makhluknya, dari manusia, haiwan , serangga, batu bayan, kayu kayan, gunung ganang dan lain.
Melihat ciptaan Allah menambahkan akal manusia dan dapat pula menguagtkan iman dan taqwa kepada Allah.
Paling baik bagi orang – orang yang melancong di muka bumi ini, berusaha untuk menulis artikel atau buku segala pengalaman mereka dan menyiarkan bersama gambar – gambar yang mereka ambil di tempat – tempat yang mengkagumkan, agar di baca oleh orang ramai yang tidak pernah melancong ke sana.
Maka dengan hati yang tulus ikhlas, saya menyeru kepada setiap individu muslim, lelaki dan pertempuan, terutama rakan – rakan dalam fb ini, jika melancong ke mana – mana, terutama di negara – negara luar, tulislah buku untuk dibaca oleh orang ramai dan buku itu menjadi tugu bukti yang anda telah melancong ke mana – mana. Menulis demikian di namakan jihad dan amalan soleh jua.

HADIS

ORANG – ORANG SOLEH

Rasul Allah Muhammad s.a.w. bersambda: Orang – orang yang soleh itu pergi – itu habis kerana meninggal dunia - , seangkatan lepas senagkatan dan akhirnya tinggallah sisa – sia yang buruk dari umat manusia sebagai hampas buah – buah atau ampas buah kurma – tinggal yang buruk untuk dipilih waktu memakannya. Allah tidak menghargai sedikit pun n ilai mereka itu.
– Perawi: Imam Bukhari.

No comments: