Wednesday, January 19, 2011

QURAN DAN HADIS

MANUSIA DAN KEHINAAN

Sesungguhnya Kami – Allah – telah mencipta manusia dalam bentuk yang sebaik – baiknya.
Kemudian Kami – Allah – kembalikan dia ke - dalam keadaan – serendah – rendah peringkat orang – orang yang rendah - hina.
Kecuali orang – orang yang beramal Soleh – beriman, taqwa kepda Allah dan melakukan amalan kebajikan untuk dirinya, keluarganya, masyarakatnya dan negaranya - , maka mereka beroleh pahala yang tidak putus – putus. – At Tin: 4 – 6.

NOTA
Ada orng – orang Islam yang jahil berpendapat, bahawa orang Islam tidak apa – apa kalau tidak sembahyang, asalkan membuat amalan kebajikan cukuplah dan diterima Allah.
Sebenarnya, Allah tidak akan menerima amal kebajikan dari orang – orang yang tidak beriman kepadaNya dan tidak mengerjakan sembahyang yang diwajibkan.
Amalan yang dilakukan itu menjadi sia – sia.


HADIS

TEGAH GUNA KATA – KATA BURUK

Rasul Allah Muhammad s.a.w. memaklumkan: Jangan kalian laknat melaknati dengan dengan menggunakan kata – kata yang Allah melaknat, jangan pula dengan kata – kata, Allah murkai ataupun dengan kata – kata, msuk neraka.
Bukan orang mukmin – orang - yang suka mencemar – memburuk – kan nama orang atau yang suka melaknat – orang lain – dan tidak juga orang – orang yang melakukan kekejian dengan mulutnya – kata – kata lucah dan keji.
– Perawi: At Tarmizi

No comments: