Wednesday, January 19, 2011

MENGENANG MASA SILAM







MUSNAHKAN IKAN DALAM SAWAH

Pada tahun 1974 – 77.
Tiap-tiap kali sidang Dewan Undangan Negeri Perak, aku telah hadir untuk membuat liputan dan menemui beberapa orang ahli dewan tersebut. Sama ada dalam Dewan Undangan (tempat wartawan-wartawan) mahupun di luar dewan itu, ramai wakil rakyat telah menemuiku; mereka bersungut mengenai ucapan-ucapan mereka dalam Dewan Negeri itu tidak disiarkan oleh akhbar.
Di antara mereka itu: R.M.Idris (Slim River), Munah Tamby (Tapah), Dato’ Haji Mohamad Razlan (Changkat Jering)Dato’ Haji Mohamed Abas (Alor Pongsu), Haji Wan Abdullah Wan In (Temengor) dan Hambal Yeop Majlis (Bota).
Aku telah memberitahu mereka, jika mahu ucapan-ucapan mereka itu disiarkan oleh akhbar, mereka mestilah membuat ucapan dalam dewan itu mengenai perkara-perkara atau isu-isu yang besar dan menarik dan ada kepentingan rakyat jelata di kawasan mereka.
KERAJAAN PUSAT
Kemudian aku telah memabantu mereka dengan menunjukkan perkara-perkara-perkara besar dan penting untuk mereka membawa ke dalam dewan tersebut.
Seperti masalah setinggan dalam bandar, rakyat sukar mendapat tanah untuk bercucuk tanam, peruntukan kewangan dari Kerajaan Pusat tidak mencukupi untuk pembangunan luar bandar dan sebagainya.
Mereka telah mengikut petunjuk dari aku itu. Perkara-perkara atau isu-isu yang mereka bawa ke dalam Dewan Undangan Negeri itu menarik perhatian para wartawan. Akhbar telah menyiarkan sesuatu yang penting dalam ucapan-ucapan mereka itu.
BATUK DI TANGGA
Aku telah mendapati, kecuali wakil-wakil parti pembangkang, kebanyakan dari ahli-ahli Dewan Negeri pada masa itu tidak serius menjalankan tanggungjawab mereka. Mereka tidak menyelidik masalah rakyat dalam kawasan mereka atau menjalankan tugas bak melepas batuk di tangga sahaja.
Mereka juga bersikap berat sebelah, iaitu mereka mengenepikan masalah penduduk-penduduk luar bandar yang tidak menyokong parti politik mereka. Sentimen politiki itu menyebabkan orang-orang kampung tidak lama menyokong mereka atau tidak menyertai parti politik mereka.
Aku juga telah mendapati sebilangann ahli-ahli Dewan Undangan Negeri membaca kertas-kertas menyuarat – laporan,cadangan dan sebagainya-, sebelum dewan sebelum dewan bersidang, tidak membuat homeworks, dan tidak banyak membaca buku. Dan yang paling menyedihkan, ada di antara mereka masuk ke dalam dewan seperti untuk berehat sahaja.
MENTERI PERTANIAN
Satu hal lagi, kebanyakkan ahli Dewan pihak kerajaan kerana kuat sentimen politik, telah menolak bulat-bulat semua pendapat atau isu-isu yang baik yang dibawa oleh ahli-ahli Dewan dari pihak pembangkang. Tetapi kalau pendapat dari rakan-rakan mereka sendiri, walaupun tidak baik, tidak berfaedah dan sebagainya, mereka telah menerima.
Mungkin orang-orang yang berasal dari kampung-kampung di luar bandar, terutama petani-petani masih ingat, iaitu sebelum Ghazali Jawi memegang jawatan Menteri Pertanian Malaysia pada tahun 1970 - 1974, dalam sawah padi di seluruh Malaysia terdapat banyak ikan keli, haruan, puyu, sepat dan berbagai jenis ikan dan hidupan lain. Petani-petani tidak susah-susah membeli ikan di pasar kerana terdapat banyak ikan dalam sawah mereka. Tetapi apabila Ghazali Jawi menduduki kerusi Menteri Pertanian, semua sawah di seluruh negara kira telah pupus ikan. Semua jenis ikan sawah seperti keli dan sepat dan terpaksa diimport dari Siam.
RACUN RUMPAI
Pada satu hari Ghazali Jawi telah melawat kawasan Padang Rengas, aku telah menginterviewnya mengenai isu kepupusan ikan-ikan dalam sawah kerana beliau telah membenarkan racun rumpai dari Jepun digunakan oleh petani-petani di Malaysia. Sebaik-baik sahaja dia mendengar pertanyaan dan keteranganku, dia lantas naik berang dan telah memarahi aku.
Aku melihat Penasihat khasnya, Wahi Anwar gelisah dan warna wajahnya berbaur merah dengan putih.
”...Encik Mokhtar, mike wartawan, ...jangan nak campur urusan saya, ....saya Menteri Kerjaan Pusat, ...soal racun bukan tanggung jawab wartawan macam mike...,”kata Ghazali Jawi kepada saya.
”...saya wartawan, Tan Sri, ...saya bertangungjawab kepada orang ramai..., pertanyaan saya ini adalah isu penting bagi kaum tani..., ada sangkut paut dengan ekonomi negara,” aku berkata kepadanya.
”Aaah, saya tak nak jawab,...no comment...,”katanya dengan wajah merah padam.
Beberapa bulan yang lalu, aku telah membaca satu surat berita dari Tokyo mengenai sebuah syarikat membuat racun rumpai di negara Jepun telah menghantar wakilnya ke Malaysia untuk menemui Menteri Pertanian, Ghazali Jawi, untuk memohon jasa baiknya bagi mengimportkan racun rumpai keluaran syarikat mereka ke negara ini.
MEMBELI IKAN
Berita itu menjelaskan, Parlimen Jepun telah mengharamkan petani-petani menggunakan racun rumpai, kerana semua orang Jepun telah menjadi ’penting’ memakan ikan air tawar. Disegi ekonomi pula, kalau racun itu digunakan, negara tersebut akan mengalami kerugian beribu- ribu yen sehari kerana ketiadaan ikan dalam sawah.
Mereka mengambil kira, misalnya seorang petani Jepun telah menangkap ikan dalam sawah mereka pada tiap hari bernilai RM3, kalau 10,000 petani, maka jumlah wang mereka yang selamat sebanyak RM30,000 sehari. Kalau ikan dalam sawah mereka telah pupus, maka mereka terpaksa membelanjakan wang yang banyak untuk membeli ikan pada tiap-tiap hari.
Wahi Anwar telah memberi isyarat kepadaku dengan matanya. Aku telah mengalihkan pertanayaan kepada isu lain yang tidak menarik.
HARI SASTERA
Kemararahan Ghazali Jawi tidak lama. Marah orang panas baran; sebelum aku meninggalkan majlis itu, dia telah meminta maaf kepadaku.
Kerajaan Perak pimpinan Haji Kamaruddin Mat Isa telah menghantarku sebagai wakil negeri itu ke Perayaan Hari Sastera di Kuala Terangganu. Beberapa orang dari persatuan-persatuan penulis di negeri Perak telah menyertai aku ke sana. Seorang mereka itu, ialah wakil dari Persatuan Penulis dan Peminat sastera Kinta (PESAKA), Cek Adibah Affendi (kini berkhidmat di RTM Kuala Lumpur).
Kali yang kedua Kerajaan Negeri Perak telah menghantarku ke Perayaan Hari Puisi, di Johor Bharu. Mereka yang ikut serta, ialah anggota Exco Kerajaan Negeri, Allahyarham Ustaz Masu’ud Untoi, Ismail Long (RTM Ipoh) dan Allahyarham Nasaruddin Abu Bakar (Utusan Melayu Biro Ipoh).
(Disunting dari manuskrip buku, Memoir, Patah Sayap Bertongkatkan Paruh, oleh: Mokhtar Petah)

No comments: