Friday, January 14, 2011

QURAN, HADIS DAN MENGENANG MASA SILAM





TAATKAN IBU BAPA DAN SARANG LABAH - LABAH

Kam mewajibkan umat manusia berbuat baik kepada dua ibu bapa mereka; dan jika mereka berdua mendesak kalian supaya kalian menyengutukan Aku – Allah – dengan sesuatu yang kalian tiak mempunyai pengetahuan mengenainya, maka janganlah – kalian - taat kepada mereka. Kepada Aku – Allah – lah tempat kembali kalian, kemudian Aku – Allah – akan menerangkan kepada kalian segala yang kalian telah kerjakan. – Al ’Ankabut:8
Misal - -erbandingan – orang – orang yang menjadikan benda – benda yang lain dari Allah sebagai pelindung – pelindung –, - sembah, minta tolong dan sebagainya - , adalah seperti ’ankabut’ – labah – labah membuat sarang – untuk tempat melindungnya - ; padahal, sesungguhnya sarang labah – labah yang paling hina – paling reput – kalaulah mereka orang - orang yang berpengetahuan – mengetahu.
– Al ’Ankabut: 41.




HADIS

GUNUNG UHUD
Rasulullah Muhammad s.a.w. mengumumkan: Jabal Uhud – Gunung Uhud – dekat Madinah – adalah gunung yang menyanyangi kami – Junjungan, para sahabatnya dan kaum mukmin dan mukminah - , dan kami menyayanginya.
- Perawi: Imam Bukhari.

NOTA

Di Gunung Uhud ini Rasul Allah s.a.w., para sahabat dan angkatan tentera Islam bertempur dengan musuh – musuh umat Islam – orang – orang kafir dar kaum Qurisy. Rasul Allah tercedera, bapa saudaranya terkorban bersama ramai para syuhada.
Sesiapa yang menziarah ke Madinah, ama, amat baik menziarah Gunung Uhud. Bertafakur di sana dan membaca Al Fatihah untuk para syuhada.



----------------------------


MENGENANG MASA SILAM



IMAM DAN DAN UMAT ISLAM PATTANI

Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri Malaysia, Bahagian Penerbitan telah meluluskan permit majalah IMAM kepada syarikatku, Mata Publications. Pada masa aku memohon permit majalah itu, aku berkata yang aku akan dapat menceburkan diri dalam bidang perniagaan penerbitan.
Disebabkan pihak KDN terlalu lewat meluluskan permit penerbitan, maka minatku untuk menerbitkan majalah telah kabur dan wang yang telah diperuntukkan bagi menerbitkannya terpaksa di alih kepada mata pencarian lain. Jika hendak menunggu kelulusan permit majalah itu samalah dengan mengharapkan hujan turun pada musim kemarau.
Majalah IMAM terpaksa ditangguhkan penerbitannya. Orang yang ada modal hendak menerbitkan majalah IMAM bersamaku telah mengalihkan modalnya kepada perniagaan lain.
MAJALAH IMAM
Tidak lama kemudian, rakanku, Ustaz Ashaari Muhammad, pemimpin al Arqam telah berunding dengan aku, di markas al Arqam, di Singapura untuk menerbitkan majalah IMAM itu. Kami telah mencapai persetujuan, bahawa majalah IMAM akan diterbitkan oleh al Arqam. Majalah IMAM telah diterbitkan dengan dibiayai dan diedar oleh badan gerakan Islam itu pada tahun 1989. Aku telah memikul tanggungjawab sebagai penerbit dan ketua editornya.
Walaupun majalah IMAM telah diterbit dan diedarkan oleh al Arqam, tetapi aku tidak menyertai gerakan tersebut. Majalah IMAM juga tidak menjadi suara al Arqam. Ia hanya menjadi media Islam untuk umat Islam. Majalah itu adalah majalah Melayu awal diterbitkan dengan bentuk ukuran seperti sebuah majalah popular yang diterbitkan di Amerika Syarikat dan Hong Kong. Setiap kali terbit kira-kira 100,000 naskhah dapat dijual. Tetapi majalah itu sempat diterbitkan selama lima keluaran sahaja kerana pihak Ibu Pejabat Polis, di Bukit Aman telah menasihati aku supaya majalah IMAM tidak diterbitkan oleh al Arqam.
Pada satu hari, seorang pegawai polis Bahagian Cawangan Khas telah memanggil aku ke Ibu Pejabat Polis, di Bukit Aman. Dalam perjumpaan dengan beberapa orang pegawai tinggi polis, di mess Pegawai, mereka telah menasihatkan aku supaya majalah IMAM tidak menyiarkan semua tulisan dan ucapan ustaz Ashaari Muhammad. Mereka juga menasiahatkan aku supaya menyiarkan artikel-artikel yang ditulis oleh para mufti, kadi dan ulama di luar al Arqam.
Apabila berlaku ’gelora percintaan’ antara Menteri Besar Selangor, Muhammad bin Mohd.Taib dengan Puteri (janda) Sultan Selangor, Tengku Zanariah, aku telah menulis sebuah buku mengenai percintaan mereka dan kemurkaan Sultan Selangor, Almarhum Sultan Salahuddidn Abdul Aziz berjudul ’Menteri Besar Selangor Kahwin Puteri Sultan’. Buku itu telah diterbitkan oleh Mata Publication dan dibiaya dan diedarkan oleh sebuah syarikat milik al Arqam.
PETUA ULAMA
Pada masa aku menuntut di sekolah Agama Deratul Maariful Wataniyah, Kelapa Batas dulu, aku telah mendapat ’petua ulama’, iaitu dari Allahyarham Shyeikh Abdullah Fahim, mengenai pemerhatian kepada manusia.Jika Allah mengizinkan, berhasillah pemarhatian itu.
Aku telah mengamalkan ’petua ulama’ itu. Tetapi tidak semua pemerhatianku itu berhasil. Keadaannya seperti kitya mencari rezeki juga. Ada kalanya mendapat dan ada pula ketikanya hampa. Yang kita kejar sekarung emas, tetapi yang kita perolehi atau menjadi rezeki kita, hanya sebiji melukut Cuma.
Apabila Abdullah Badawi menduduki kerusi Menteri Hal Ehwal Luar Malaysia, aku sering datang menemuinya beliau di pejabatnya, di Wisma Putera, bersebelahan dengan bangunan Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.
Pada masa itu juga bebapa orang wakil Pergerakan Umat Islam Pattani yang terdiri dari alim ulama, sering mengunjungi aku. Mereka itu telah meminta aku memberi penerangan kepada mereka akan selok belok perjuangan orang Melayu menuntut kemerdekaan, politik kerajaan Malaysia dan berbabagai masalah perjuangan umat Islam.
UMAT ISLAM
Seramai enam urang ulama Pattani (aku tidak menerangkana nama mereka di sini) telah datang ke rumahku, di Taman Zooview, Hulu Kelang, pada satu malam pada tahun 1998. Mereka telah membawa salinan surat rasmi dari Kerajaan Siam yang meminta wakil-wakil Pergerakan Umat Islam Pattani datang ke Bangkok untuk berunding mengenai tuntutan mereka mengenai kemerdekaan empat wilayah di Selatan Siam.
Mereka telah meminta pendapatku, sama ada mereka patut menunai permintaan Kerajaan Siam itu. Perkara itu aku telah membawa kepada pengetahuan Abdullah Badawi dan meminta pendapatnya. Baliau secara tegas meminta Pergerakana Islam Pattani itu supaya mengenepikan permintaan itu kerana keburukan lebih banyak dari kebaikan.
Dalam satu pertemuan entah kali yang ke berapa dengan Abdullah Badawi, di pejabatnya, aku telah menguatkan keyakinanku, iaitu dengan izin Allah, Pada satu masa di muka, beliau akan menduduki kerusi Perdana Menteri Malaysia.
Aku telah menyuarakan kepadanya, yang aku akan menulis buku biografinya. Dia setuju, tetapi berkata, ”...elok, ... ante taula, ana..., macam nilah....”.
”...ana yakin anta akan naik ke atas juga, insya Allah...,”kataku.
”...iaka, ...tak taulah kalau Allah...,”katanya.
KEMANUSIAAN SEJAGAT
Dengan bantuan Setiausaha Politiknya, Haji Abdul Fatah, aku telah menulis sebuah buku biografi Abdullah Badawi yang berjodol, ’Abdullah Badawi Pejuang Kemanusiaan Sejagat’ dan buku ringkasan biografi datuknya, Sheikh Abdullah Fahim dan bapanya, Datuk Haji Ahmad Badawi yang berjodol, ’Sheikh Abdullah Fahim Penentu Tarikh Kemerdekaan Negara 31 Ogos ’57’. Kedua-dua buku itu telah diterbitkan oleh bekas murid Sheikh Abdullah Fahim, Abdul Aziz Ahmad atas nama syarikatnya, Pustaka Antara Sdn.Berhad, pada tahun 1997.
Tulisanku dalam buku itu telah membayangkan Abullah Badawi akan muncul sebagai pemimpin negara ini.Aku juga telah merakamkan pandangan beberapa orang mengenai beliau, iaitu Almarhum Sultan Perak, Sultan Idris Shah, bekas ketua pengarang kumpulan Utusan Malayu, Allahyarham Tan Sri Melan Abdullah, Sasterawan Negara, A.Samad Said, bekas speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, Allahyarham Haji Sulaiman Palestin, bekas ahli Dewan Rakyat kawaasan Balik Pulau, Datuk Subki Abdul Rauf, Allahyarham Ustaz Haji Mat Saman Kati, Ketua UMNO bahagian Batu, Allayarham Datuk Azman Atar dan Allahyarham Abdul Aziz Ahmad Pustaka Antara.
Setelah buku itu terbit dan tersebar di seluruh tanah air, barulah ramai dari ahli-ahli UMNO dan mereka di luar parti politik Melayu itu mengetahui yang Abdullah Badawi seorang tokoh politik yang penting kepada negara dan rakyatnya terutama bangsa Melayu.
Pada masa itu ramai wartawan dan penulis serta syarikat-syarikat akhbar arus perdana dan akhbar yang disifatkan ’akhbar nyamuk’, macam tidak berminat menulis mengenai Abdullah Badawi. Sesuatu peristiwa yang beliau telah lakukan dalam negara, tetapi tidak mendapat perhatian akhbar.
JADI QARUN
Beberapa orang cendekiawan Melayu telah membaca buku biografi Abdullah Badawi itu, telah menyifatkan aku seperti ’nujum Pak Belalang’ kerana menulis perkara yang tidak mungkin berlaku atas diri Abdullah Badawi.
”...mana boleh dia jadi PM, dia bukan anak PM, ...karutlah tulisan you tu,” katanya dengan serius.
”...kita tengok nanti , wait and see...,”aku berkata kepadanya.
Apabila Abdullah Badawi telah menduduki kerusi Timbalan Perdana Menteri Malaysia, si cendekiawan Melayu itu telah meminta tolong aku membawanya menemui Abdullah Badawi.
“…I nak minta tolong dia, …perniagaan I dah teruk…,”katanya.
Aku telah berkata kepadanya, ” wait and see..., dulu you kata I nujum Pak Belalang ….la ni you nak minta tolong dia, nak jadi Qarun pula…”
Semenjak dari hari itu aku tidak pernah bertemu dengan cendekiawan Melayu itu.
(Disunting dari manuskrip buku, Memoir, Patah Sayap Bertongkatkan Paruh ,oleh: Mokhtar Petah)

BUKU PEGUAM RAKYAT
Pada Jun 1996 aku telah menulis sebuah buku biografi bekas Menteri dan Peguam Negara, Allahyarham Tan Sri Abdul Kadir Yusof. Sebelum aku menulis buku itu, bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (1976 – 1988) dan Duta Malaysia ke UNESCO di Paris (1988 – 1994), Datuk Dr Hassan Ahmad telah meminta aku menulis buku biografi tersebut.
Kemudian Dr Hassan Ahmad bersamaku telah pergi menemui Encik Mohamed Shah bin Tan Sri Abdul Kadir, di pejabat (menjalankan restoran makanan segera Mc.Donald), di Kampung Atap, Kuala Lumpur. Kemudian aku telah diberi tanggungjawab untuk menulis buku tersebut.
Sebelum aku memulakan kerja menyelidik dan menulis bukut itu, Aku dan keluargaku telah dibawa oleh Encik Ahmad Shah dan isterinya, Puan Fadzilah pergi ke dusun buah-buahan peninggalan Abdul Kadir, di Gombak, dekat jalan raya lama ke Negeri Pahang.
Turut bersama kami, balu kepda Tan Sri Fatimah Haji Hashim, bekas Menteri Kebajikan ’Am Malaysia dan tiga anaknya. Kami telah berkelah di chalet, di tepi sungai dalam susun buah-buahan itu.
MENGUMPUL FAKTA
Untuk menulis sebuah buku biografi seorang tokoh seperti Abdul Kadir Yusof, tidak semudah yang aku jangkakan. Pada hari-hari mengumpul fakta, kisah dan suara orang-orang lain mengenai Abdul Kadir Yusof, aku telah menemui rakan-rakannya, bekas Presiden Republik Singapura, Dr.We Kim Wee, bekas Hakim, Tun Suffian bin Haji Hashim, Datuk Ahmad Perang bekas pengurus Besar, Keterapi Tanah Melayu, bekas Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Dr. Rais Yatim dan beberapa orang peguam sezaman Abdul Kadir Yusof.
Aku telah selesai menulis buku itu pada masa yang ditentukan. Buku yang berjodol ’Abdul Kadir Yusof Peguam Rakyat’ itu telah diterbitkan oleh Tabung Kebajikan Kanak-Kanak (RMCC) untuk derma tabung tersebut.
Buku ’Abdul Kadir Yusof Peguam Rakyat’ telah dirasmikan pelancarannya oleh Menteri Pelajaran, Dato’ Mohd. Najib Tun Abdul Razak, di Perpustakaan Negara, Kuala Lumpur.
Pada malam 4 Mei 1996, Dr Mahthir Mohamad telah membaca sajak karyanya, ’Dr Mahathir Menangis Demi Bangsanya: Perjuangan Yang Belum Selesai’, di Pusat Penerngan Pelancongan (MATIC), Kuala Lumpur. Akua telah menulis sebuah buku berjodol ’Perjuangan Yang Belum Selesai’. Buku itu telah diterbitkan Semponi Gemilang Sdn.Bhd., Kuala Lumpur.
KOPORAT MELAYU
Buku tersebut telah diedarkan ke seluruh dunia dalam rangkaian ’Music and Book on Music’, menerusi lama web http/www.pitbossnnie.com/iss-m-9832076005.html .
Buku tersebut telah dibeli oleh seorang koporat Melayu dan telah diberi percuma kepada mereka yang menghadiri satu majlis Dr Mahathir Mohamad bersama rakyat di Kubang Pasu, Kedah.
Tidak lama kemudian aku telah menulis sebuah buku biografi Datuk Rahmat Ismail, berjodol ’Meniti Derita Ke puncak’. Aku telah menyiapkan kerja menyelidik dan menulis buku ini dalam masa dua bulan, iaitu mengikut masa yang telah dipersetujui oleh pihak syarikat Datuk Rahmat Ismail dengan aku.
Buku ’Menitit Derita Ke puncak’ telah diterbitkan oleh Darul Fikir, Kuala Lumpur dan telah dirasmikan pelancarnya oleh Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang, Allahyarham Tun Hamdan Sheikh Tahir, di sebuah hotel, di Subang Jaya. Hasil dari jualan buku itu telah didermakan kepada tabung anak yatim Pulau Pinang.
MEMIKUL TANGGUNGJAWAB
Setelah empat buah buku biografi karanganku diterbitkan, aku didatangi keinsafan, bahawa sebagia penulis aku memikul tanggungjawab yang besar untuk terus menulis dalam apa jua bidang yang aku mampu laksanakannya. Aku telah berpegang kepada falsafah ringanku sendiri, iaitu, ’Aku terus menulis sehingga ada orang menulis sesuatu kalimat atas kain kapanku’.
Aku berpendapat, kalau menulis hanya bertujuan untuk mencari wang, nama dan kemenangan dalam saimbara, maka penulis itu tidak akan lama dalam dunianya sebagai penulis, tetapi kalau diambil kira kerja menulis sebagai tanggungjawab, minat dan sumbangan kepada manusia, maka kerjayanya akan terus menerus dan penulis itu akan kaya dengan ilham dan idea dari Allah.
Kalau melaksanakan kerja menulis bertujuan mencari makan dan untuk melonjakkan nama semat-mata, maka akan lahirlah ramai penulis yang senang diupah oleh pihak-pihak tertntu. Di seluruh dunia ramai penulis-penulis upahan yang menulis berita, artikel, buku dan sekirip untuk filem dan sebagainya. Mereka itu diupah oleh pihak-pihak tertentu, misalnya oleh pihak badan-badan perisik di negara-negara maju, pergerakan Yahudi dan sebagainya.
Di Malaysia terdapat ramai penulis yang menggunakan bidangnya untuk memburukkan orang lain. Mengadu domba antara manusia-manusia atau parti-parti politik. Kandungan buku mereka bermuat cerita-cerita palsuan, senasasi, direka-reka dan seperti percakapan-percakapan di warung kopi tepi jalan sahaja.
Di negara ini terdapat beberapa orang penulis yang ’lumpuh’ nama baik mereka, kerana mereka tidak mengindahkan undang-undang yang ada dan setelah mereka di hadapakan mahkamah oleh individu-individu yang menjadi mangsa tulisan mereka.
(Disunting dari manuskrip buku, Memoir, Patah Sayap Bertongkatkan Paruh, oleh: Mokhtar Petah)

No comments: