Saturday, January 29, 2011

FIKIR SETAPAK

PENGARANG YANG JUJUR DAN TEGAS

Jika pengarang novel INTERLOK , Sasterawan Abdullah Hussein dan keluarganya mhu memudar atau menghapuskan maruah sebagai pengarang atau penulis dan mahukan wang atau kebendaan yang banyak, maka mereka tentulah menerima kehendak kerajaan untuk meminda beberapa yang tidak menyeronokkan hati para keturunan India di negara ini.
Jika mereka mahu mempertahankan maruah pengerang ata penulis, maka, mereka akan tidak membenarnkan dilakukan pindaan seperti yang disebut oleh pihak yang berkuasa.
Sesungguhnya, meminda sesebuah isi atau ayat atau rangkaian kata - kata dalam sebuah hasil karya pengarang atau penulis dengan semata - mata untuk menjaga hati orang lain, maka, perbuatan itu sama dengan membunuh semangat dan perjuangan pengarang atua penulis tersebut.
Orang - orang yang berkuasa dalam Kerajaan Malaysia, patutlah insaf, bahawa mempertahankan maruah penulis novel tersebut sama dengan mempertahankan maruah bangsa Melayu. Jika dikecai atau dpinda sana sini dalam novel itu, samalah dengan menghina penulis kerana kepentingan politik, dan boloeh dianggap menghina bangsa Melayu.
Seluruh rakyat India yang beragama Hindu di negara masih mempertahankan 'kasta', mengapa pula orang - orang India beraga Hindu di Malaysia rasa terhina dengan kasta tersebut?
Hendaknya orang - orang politik di Malaysia tidak dilemahkan oleh fikiran dan tentangan yang seperti berlaku pada zaman Negeri Perak di bawah kerajaan Gangga Negara pada zaman dahulu.

No comments: