Monday, January 24, 2011

QURAN, HADIS DAN LAIN






PEDOMAN BERPOLITIK


... apabila dibaca kepada mereka ayat – ayat – segala suruhan, undang, amalan dalam kehidupan dan kemasyarakatan dan lain – Kami yang jelas, berkata orang – orang kafir – munafik dan mengamalkan seperti amalan orang kafir - kepada mereka yang beriman: “Golongan yang manakah yang lebih baik tempat tinggalnya – kehidupan mewah dengan tempat tinggal, istana, banglo dan sebagainya - dan lebih elok majlis perhimpunannya – ertinya pemrintahan dan sebagainya - .
Dan berapa banyak kaum - yang ingkar - sebelum mereka yang Kami _ Allah – telah binasakan, sedangkan mereka lebih elok alat – alat kesenangan dan lebih ekok keadaan – kehidupan – pada pandangan mata.
Katakan – ya Muhammad s.a.w. : sesiapa yang berada dalam kesesatan , maka biarkanlah Allah Ar Rahman melanjukan bagi mereka satu tempoh yang tertentu, hingga apabila mreka melihat apa yang dijanjikan kepada mereka – sama ada azab sengsara di dunia atau azab sengsara pada hari kiamat, maka – pada saat itu mereka akan mengetahui, siapakah orangnya yang lebih lemah penyokong – penyokongnya.
– Maryam: 73 – 75.

NOTA
Ayat Quran di atas ini dapat atau boleh kita misalkan bagi orang – orang Islam yang berjuang dalam politik kebangsaan di negara – negara di dunia seluruh dunia, mereka menolak hukum – hukum dan petunjuk – petunjuk dalam Quran dan mereka lebih mengutamakan hukum – hukum atau undang ciptaan orang – orang kafir Yahudi dan Kristian - .
Mereka mengamalkan dengan mengikut petunjuk – petunjuk Allah, hanya, beribadat, nikah kahwin, faraid harta dan sebagainya sahaja.
Kita dapati negara – negara itu tidak aman. Walaupun kaya dan makmur tetapi tidak diredai oleh Allah. Negara mereka menjadi huru hara atau kacau bilau, atapun pemerintahnya tidak mendapat sokong dari semua rakyat dan sebilangan besar rakyat berusaha untuk menjatuhkan mereka.
Umat Islam di Malaysia mestilah sedar dan insaf akan hal – hal demikian dan menjaga diri dari dimusnahkan oleh Allah hingga orang – orang yang mengawal kerajaan di jatuhkan dan digantikan dengan orang – orang lain.

HADIS

GELARAN DIRAJA

Nabi Muhammad s.a.w. memaklumkan kepada umat Islam: Sesungguhnya akhna’ - serendah – rendah nama manusia – di sisi Allah Azza wa Jalla, ialah orang lelaki yang menggelarkan dirinya malikul amlak Raja Diraja atau Maharaja.
– Perawi: Abu Sufyan dan disetujui oleh semua perawi Hadis.
Nota. Abu Sufyan berkata, Raja Diraja itu seperti Shahan Shah – Raja Fatrsi , iaitu sebelum dinamakan Iran.



--------------------------


BERLAKON MELAKUKAN DOSA

Berdasarkan hukum - hukum dalam Quran dan Hadis Rasul Allah Muhammad s.a.w., bahawa berlakon atas pentas, drama dansendiwara, makyong, dan sebagainya, - , video, filem dan lain yang lelaki dan perempuan sah nikah bepegangan tangan, berpelukan atauj bedakapan, meletakkan dahi atau hidung pada pipi dan pada mana - mana anggota wanita atau lelaki, dedah aurat adalah adsalah menghapiri
Mufti Kereajaan Perak, Tan Sri Harusani Zakaria telah mengluarkan fatwa mengenai berlakon sembahyang. Malangnhya, ada pembesar di negara ini yang menentang fatwa beliau itu.
Maka, sahya melihat dan alami sendiri, bahawa sebilangan pelakon lelaki dan perempuan pada tahun 1950 - an hingga 1999 yang telah sedar akan perbuatan salah mereka di segi agama Islam, maka mereka bertuabat dan mereka telah menjadikan diri mereka sebagai orang - orang yang benar - benar beiman, iaitu dengan menggunakan pakaian tidak menutup aurat dan tidak mahu berlakon lagi.
Lakonan yang tidak melakukan amalan yang berlawanan dengan hukuman tegah dalam Quran dan Hadis, tidak salah dan tidak berdosa.
Menurut para ulama mursyid, bahawa wang hadil dari berlakon yang berdosa itu adalah dari rezeki yang haram dan tidak baik. Rezeki haram dan tidak baik, tidak diterima Allah:
1 - Amal Haji dan 'Umarah.
2 - Sedekah jariah kepada masjid, anak yatim dan pada jalan Allah.
3 - Kehidupan tidak berkat, seperti rumah tangga porak peranda dan lain.

No comments: