Tuesday, January 11, 2011

QURAN, HADIS DAN LAIN





UMAT YAHUDI

Dan (ingat wahai Muhammad s.a.w.) pada ketika Penguasa – Allah - anda memberitahu, bahawa sesungguhnya Dia - Allah – akan menghantar kepada kaum Yahudi itu – trerus menerus – hingga pada hari kiamat, kaum – kaum yang akan menimpakan mereka dengan azab sangsara yang seburuk – buruknya – disebabkan kejahatan dan kekufuran mereka - . Sesungguhnya Allah amat cepat – menimpakan azab siksaNya, dan sesungguhnya Dia - Allah – juga Maha Pengampun lagi Maha Menagsihani.
Dan Kami _ Allah – pecah – pecahkan mereka – kaum Yahudi itu – berpuak – puak – yang bertaburan di di merata) dunia ini. Di antara mereka ada yang soleh – orang – orang Yahudi yang tetap beriman kepada para nabi setelah Nabi Musa alaihis salam hingga Nabi Isa alaihis salam dan Nabi Muhammad – dan ada juga di antara mereka tidak demikian. Dan Kami - Allah – uji mereka dengan nikmat kuniaan yang baik – baik dan bala bencana yang buruk, agar mereka kembali (bertaubat).
Maka, kemudian mereka digantikan oleh keturunan – keturunan yang jahat yang mewarisi kitab – Taurat - . Mereka mengambil kebendaan yang hina di dunia ini sambil berkata: “Kami diampungkan dosa kami kelak”. Padahal jika datang kepada mereka kebendaan yang hina seperti itu merekaakan mengambilnya lagi. Bukankah telah diambil perjanjian setia dripada mereka dalam kitab Taurat, bahawa mereka tidak memperkatakan terhadap Allah melainkan – perkataan – yang benar? Dan juga – mereka mengegtahui – bahawa negeri akhirat lebih baik bagi orang – orang yang bertqwa. Tidakkah kalian mahu mengerti? Al A’araaf:167 – 169.


HADIS

SAYANG

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: Sesiapa yang tidak berkasih sayang, dia tidak disayang. Kalian sayangilah siapa sahaja yang ada di muka bumi, nescaya kalian disayangi oleh siapa sahaja yang ada di langit.
- Perawi: Al Baihaqi.
Kasih sayang tidak dicabut – dari seseorang - kecuali dari orang yang celaka.
– Perawi: At Tarmizi, Abu Daud dan Ahmam.


--------------------------------

KENAL PEREMPUAN

Untuk kenal atau mengetahui perempuan yang tidak puas hidup dengan suami atau tidak cukup menikmati sek dengan suaminya, boleh diperhatikan sepuluh perkara berikut:
1 - Setiap pagi dan petang memarah hingga bepekik - pekik dan memukul atau mendera anak -
anaknya.
2 - Setiap pagi suka bertandang ke rumah - rumah jiran.
3 - Bertabiat suka mengumpat dan menghasut.
4 - Suka mendedahkan rahsia rumah tangga sendiri.
5 - Setiap kali keluar rumah, ke pasar dan sebgainya suka
memakai pakaian yang menjolok mata lelaki dan
mendedahkan aurat - mendedahkan sebahagian buah dada
dan sebagainya.
6 - Mata liar bila melihat lelaki muda atau kacak dan
menyangka lelaki sukan dia.
7 - Tidak sukakan kepada wanita - wanita lebih muda dan
cantik daripadanya.
8 - Malas sembahyang.
9 - Takbur.
10- Suka bercakap yang buruk - buruk terutama mencarut.

No comments: