Monday, January 3, 2011

QURAN

HUKUK DARI ALLAH

Katakan (hai Muhammad s.a.w.): Adalah kedatangan Quran itu semata – mata dengan limpah kurniaan Allah dan kasiah sayang – Nya, maka dengan isi kandungan Quran itu hendaknya mereka bersuka cita (bukan dengan cara lain atau mengenepikannya) kerana lebih baik daripada apa yang mereka himpun (atau kanunkan) dari segala yang tidak kekal.
Katakan (hai Muhammad s.a.w. yang mengadakan sesuatu hukum): Sudahkan kalian nampak akan baik buruknhya sesuatu yang diturunkan Allah untuk manfaatkan kalian itu sdhingga dapat kalian jadikan sebahagian daripadanya haram (salah di segi kebangsaan, adat resam dan budaya manusia) dan sebahagian l;agi halal? Katakan lagi: Adakah Allah izinkan kalian berbuat demikian, atau kalian hanya mengada – mengada – ngada secara dusta terhadap Allah?
Dan apakah sangkaan orang yag mengada – ngadakan kata – kata dusta terhadap Allah (tidakkah mereka akan diazab) pada hari kiamat. Sebenarnya Allah jualah yang melimpahkan kurniaan kepada umat manusia (meliputi rtezeki dan hukum – hukum) tetapi kebanyakan mereka tidak bersyukur. – Ynus: 58 - 60

---------------------------------------------------------


MASJID DIREDAI ALLAH

Pada zaman pemerintahan Rasul Allah Muhammad s.a.w. di Madinah, Allah memerintahkan Junjungan agar meruntuhkan sebuah masjid, iaitu Dirar (lihat surah At Taubah:107, 108) yang didirikan oleh orang - orang Yahudi, kira - kira 1 kilometer dari masjid Quba yang dibina oleh Nabi Muhammad s.a.w. bersama para sahabat dan kaum Ansar. Pembinaan masjid Dirar tersebut adalah dengan dengan arahan pemimpin umat Yahudi di Sham, Abu Musa.
Tahukah, dalam sejarah Malaysia, sejak merdekan pada tahun 1957 hingga kini, kebanyakan masjid dibina wang negarea dan negeri yang bercampur dengan wang loteri kebajikan masyarakat, hasil perjudian, perniagaan jenis haram termasuk arak dan babi.
Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman ada berkata, bahawa halal wang loteri digunakan untuk bina masjid.
Sampai pada masa ini kita belum menerima fatwa dari Majlis Mufti negara ini.

1 comment:

Admin PahangKu said...

Salam tuan,
mohon dilinkkan blog Pahang-ku ~ http://pahang-ku.blogspot.com