Saturday, January 8, 2011

QURAN, HADIS DAN LAIN





MEMBANTAH AYAT – AYAT ALLAH

Sesungguhnya, orang – orang yang membantah mengenai maksud ayat – ayat Allah dengan tidak berdasarkan sebarang bukti yang sampai kepada mereka – dari pihak yang diakui kebenarannya - , tidak ada dalam dada mereka, melainkan perasaan mahukan kebesaran (untuk mengatasi anda), kemahuan yang tidak sekali – kali mereka akan mencapainya. Oleh itu mintalah perlindungan kepada Allah (dari perbuatan buruk mereka). Sesungguhnya, Dia – Allah – lah yang Maha Mendengar dan Maha melihat.
– Al Mu’minun: 56


HADIS

AYAM JANTAN

Rasul Allah Muhammad s.a.w. telah menasihatkan umat manusia: Kalian jangan – dilarang - memaki hamun ayam, sebab sesaungguhnya ayam – ayam jantan - membangun – menyedarkan manusia – untuk solat atau sembahyang.
– Perawi: Abu Dauh – sanad, sahih.
NOTA
Menurut para ulama mursyid, bahawa setiap haiwan dan unggas yang membunyikan suara – mengasum dan bersiul - , adalah menyebut nama Allah.
Kokok ayam jantan ada menyebut dalam bahasa Arab: Uzkurullah ya ghafiluun. Erti: Ingatkan Allah hai orang – orang yang lalai.


--------------------------------------------


FIKIR SETAPAK

MANUSIA DI PADANG RAGUT

Allah subhanahu wa Taala, ada memerintahkan manusia: Agar mempunyai hubungan baik dengan Allah dan hubungan baik dengan manusia. Jika meteka tidak mengikut perintah itu, maka, m3ereka akan dtimpakan dengan kehinaan. Maka, setiap manusia henaklah menghormati manusia lain.
Sungguhpun begitu, jika manusia melakukan kezalim, seperti menjajah, merampah hak; tanah air dan harta benda serta anak siteri, maka tentang atau perangi mereka.
Dari pengetian ini, misalnya Malaysia yang kini dilonjak '1 Malaysia' yang diiklankan oleh Perdana Menteri Najib Razak, maka, eloklah umat Islam memberi sokongan selagi '1 Malaysi' itu tidak menjadi 'padang ragut' kepada keturunan bangsa - bangsa pendatang untuk menjajah negara kita ini. Jika ada caita - cita demikian dalam 'padang ragut' tersebut, maka umat Islam di negara ini tidak baik menyokong '1 Malaysia'.
Dalam perkara ini, Najib Razak, Muhyiddin Yasin dan para menteri yang menguasai kerajaan Malaysia, hendaklah menjaga 'padang ragut' itu dengan baik agar orang Melayu tidak menjadi musafi khana dan merempat dibumi mereka sendiri.
Kita tidak mahu; yang kaya raya orang lain, yang papa merempat orang Melayu, di sebabkan sikap 'gelojoh' dan kelemahan hati para pemimpin kerajaan atau negra kita.

No comments: