Wednesday, January 19, 2011

BUDIBAHASA





HADIAH DIPULANGKAN

Cerita ini dari cerita yang disampaikan dari mulut ke mulut dan di dengar, kemujdian difikir cara orang Melayu dan cara orang Islam.
Cerita ini di segi budaya Melayu, termasuk dalam golongan bebal dan tidak berbudi bahasa.
Cerita ini di segi agama Islam, termasuk dalam golongan orang yang memutuskan silatur rahim dan tidak menghormati sesama Islam atau tidak sukakan hubungan sesama manujsia, seperti yang diajar oleh Allah dalam Quran: 'Ditimpa kehinaan di mana sahaja atas aorang yang tidak ada hubungan dengan Allah dan tidak ada hubungan dengan manusia.'
Cerita yang tersembunyi dari media itu, ialah:
Di sebuah kementerian di negara ini, seorang pegawai tinggi - mungkin kerana lagak dan sombongnya - selain dari mendengar asutan seorang berdua pegawai - bukan Melayu - di bahnya yang menghampunya, maka, dia bertindak pandang sebelah mata kepada pegawai - pegawai lain di bawahnya.
Dia juga menyekat banyak rancangan dan kerja - kerja yang berfaedah kepada kerajaan dan kementan yang sepagtunaya dilakukan olehpegawai -pegawai yang tidak disukai itu. Para pegawai itu tidak dapat menjalankan tugas dengan sempurna kerana pegawai tersebut tidak membenrkan pihak menjaga kewangan mengeluarkan wang untuk tujuan kerja - kerja tersebut.
Para pegawai tersebut terasa mereka sentiasa ditindas dan didera oleh sang boss mereka. Tetapi mereka bersabar.
Kerana menyanjung pegawai berkenaan, seorang pegawai bawahannya telah menghadiahkan sesuatu kepada pegawai tersebut. Hadiah itu diberi kerana Allah dan ikhlas.
Sebaik - baik sahaja pegawai atau sang boss itu bersara, beberapa hari kemudian pegawai yang 'kerana Allah dan jujur' telah menerima kembali barang yang dihadiahkan kepada bossnya itu.
Jika ada lagilah pegawai yang jadi boss memandang sebelah mata kepada pegawai - pegawai bawahannya kerana asutan orang bukan Melayu, tentulah apa jua rancangan yang dijalankan oleh Perdana Menteri dan para menteri tidak mencapai kejayaan.

No comments: