Thursday, January 13, 2011

QURAN, HADIS DAN LAIN






BUKTI DARI ALLAH

Hai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kalian, bukti dari Penguasa – Allah – kalian, - iaitu RasulNya, Muhammad s.a.w. yang telah membuktikan dengan berbagai, Quran, mu’jizat dan lain - , dan Kami – Allah – telah menurunkan kepada kalian cahaya – Quran – yang menerangi – segala yang mambaya kejayaan di dunia dan kebahagian kekal di akhirat.
Oleh itu, orang – orang yang briman kepada Allah dan berpegang teguh kepada - ajaran Quran - , maka Allah akan memasukkan mereka ke dalam rahmatNya dan limpah kurniaNya, dan Allah akan menunjukkan jalan yang lurus – jalan agama Islam, sistem kehidupan, pemerintahan, politik, ekonomi dan lain .
– An Nisa: 174, 175.


HADIS

LEBIH DARI KADAR KEMAMPUAN

Dari Ibnu Masu’ud radhiallahu ’anhu, bahawa Rasul Allah Muhammad sallallahu alaihi wasallam. Telah bersabda sebanyak tiga kali: Rosak binasalah individu – individu yang suka melebih – lebihkan – dalam perkara – pekara - , dari kadar kemampuan dirinya sendiri.
– Perawi: Imam Muslim.


------------------------------------------


FIKIR SETAPAK


INTERLOK ATAU KAMASUTERA?

PETALING JAYA, Jan 11 (Bernama) -- The novel "Interlok" does not contain any racist element as claimed by certain quarters, Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim said.
"I read this novel a long time ago; I did not see any racist element in there," he told a news conference here.
Anwar, who is Parti Keadilan Rakyat de facto leader said a calm discussion should be held between those who questioned the content of the novel and the Education Ministry, which introduced the novel as a literature textbook for Form Five starting this year.
Anwar was asked to comment on the call by certain quarters who wanted the novel by National Laureate Abdullah Hussain to be withdrawn from school, claiming that it contain elements deemed offensive to the Indian community.
On Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak''s criticism of the opposition pact''s 100-day reform plan, Anwar said he was prepared to engage the prime minister in a debate on the matter.
Najib said yesterday that the plan, which the opposition intends to implement within 100 days if they win the 13th general election, was unrealistic and contained only populist measures.
-- BERNAMA


Saya memerhatikan, orang – orang yang menentang novel INTERLOK’, karya novelis Abdullah Hussein untuk dijadikan buku teks sastera Melayu di sekolah – sekolah negara ini, tidaklah dari mereka yang berjuang dalam parti – parti pembangkang, tetapi oleh mereka yang mempunyai ’perrasaan tidak suka’ kepada sastera Melayu, bahasa Melayu dan bangsa Melayu. Lebih luas pengertiannya, ialah ’anti Melayu’.
Sesungguhnya, kandungan sesebuah novel tidak sama dengan sesuatu tulisan, seperti undang – undang, suarat perjanjian, peristiharan, pengiklanan dan lain. Ia
Sukar difahami oleh orang – orang yang tidak arif sastera, lebih – lebih lagi oleh orang – orang kaki rewang.
Mungkin orang – orang yang menentang penggunaan novel INTERLOK itu mahukan kerajaan kita menggunakan buku KAMASUTER yang menjadi kegemaran orang – orang beragama Hindu membacanya.
Saya berpendapat; jika kerajaan tunduk kepada tindakan mereka yang menentang penggunaan novel INTERLOK, bererti kerajaan kita lemah.


No comments: