Wednesday, May 21, 2008

DR.MAHATHIR KECEWA

MACAM PENGANTIN BAKAR KELAMBU

Oleh: Mokhtar Petah


Mantan Perdana Menteri, Dr. Mahathir Mohamad yang telah keluar UMNO kerana tidak sukakan Abdullah Badawi terus menerajui negara ini, telah disifatkan seperti pengantin yang ‘kecewa’ membakar kelambu dan lari malam.

Veteran UMNO yang tidak mahu dinyatakan namanya berkata kepada saya di lobi Parlimen tengah hari kelmarin, “Selama Dr. Mahathir Mohamad menjadi Peredana Menteri saya sangat sanjung dia, saya anggap dia seorang pemimpin yang paling bijak dan kuat sabar.”

“Tapi bila dia keluar UMNO kerana tak sukakan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, saya pandang dia macam pengantin perempuan kecewa dengan suaminya, dia bakar kelambu …, lari malam,” katanya.

“Nabi Muhammad menegah orang yang tak sukakan tindakan pemimpin, khalifah, tak boleh tinggal jemaah, kena bersabar, kalau meninggalkan jemaah walau sejengkal jauhnya, kalau dia mati, mati macam orang jahiliah,”katanya lagi.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamid Albar dalam percakapan dengan saya, di Parlimen, berkata, “Tindakan Dr. Mahthir meninggal UMNO memberi kesan yan g mendalam kepada UMNO dan orang Melayu.”

“Kesannya lebih mendalam, kerana pada masa ini kita berhadapan dengan masalah, jadi bukan masanya dia mengambil tindakan daari UMNO dan menyeru orang Melayu keluar dari parti itu,” katanya lagi.

“UMNO dalam keadaan lemah, maka bukan caranya Dr. Mahathir yang banyak jasa kepada UMNO dan negara meninggal parti, kerana langkahnya itu menambahkan gamat dan meruncing lagi UMNO,”tambahnya.

Ditanya, sama ada tindakan Dr. Mahathir Mohamad itu sebagai mengkhianati parti dan kerajaan, beliau mengakuinya kerana tindakan itu memburukkan keadaan.

Beliau juga mengakui Dr. Mahathir Mohamad seorang yang ’frusted’, maka tindakannya itu telah mengikut perasaannya sendiri dan tidak ambil kira kepentingan bangsa Melayu.

Sebenarnya langkah Dr. Mahthir Mohamad meninggalkan UMNO itu tidak melemahkan UMNO, kerana parti itu kini mempunyai ahli kira-kira dua juta sedangkan yang terpengaruh dengan bekas Perdana Menteri itu tidak sampai sesuku dari jumlah tersebut.

Sementara itu kalangan ahli UMNO Sabah, selain dari menyifatkan Dr. Mahathir Mohamad sebagai ‘silap besar’, mereka menyokong Abdullah Badawi sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri.

Menurut mereka, dulu Tunku Abdul Rahman meninggalkan UMNO, ramai orang yang mengikutnya, tetapi UMNO tetap kuat juga,” Sheikh Mohamad

Mereka menyifatkan Dr. Mahathir Mohamad seorang yang telah kecewa dalam perjuangannya.

Sementara itu kalangan ulama di luar UMNO dan PAS menyifatkan langkah Dr. Mahathir Mohamad keluar dari parti itu ada hikmat dari Tuhan dan tidak merugikan UMNO dan orang Melayu, kerana selama masa beliau memimpin negara, tidak nampak usahanya menyatukan orang Melayu.

No comments: