Monday, July 20, 2009

TAHUKAH

PANDAI DAN BIJAK

Orang yang pandai biasanya menjadi hamba orang (sepanjang hidup; bekerja di bawa orang atau di bawah mana - mana organisasi, tetapi orang yang bijak menjadi pemimpin manusia, hidupnya seperti angin menyamankan alam. Kerana, orang pandai, diajar oleh guru - gurunya, dan orang yang bijak (bijasana atau ulul albab) di ajar, di hidayat dan ditaufikkan oleh Allah.


KAPITALISME

SWama ada individu, organisasi mahupun kerajaan atau pemerintah, jika menganu atau terkekang dengan kapitalisme, walau bagaimana adil dilakukan, dia atau mereka tetap memeras, menin dan memperhambakan manusia atau rakyat.


POLITIK

Keadaan politik di Malaysia sekarang ini menjadi kalam kabut atau tidak menentu, kerana pengaruh Islam dan sosialsme mengatasi pengaruh kapitalisme. UMNO dan parti - parti komponannya mengamalkan kapitalisme dan PAS menamalkan Islamisme (menegakkan negara Islam. DAP dan Parti Keadilan Rakyat mengamalkan sosio (sosilisme) demkrasi.Sebilangan besar rakyat golongan muda cenderung kepada Islamisme dan sosialisme. Dalam jangka masa yang singkat semua parti politik yang mengamalkan kapitalisme akan lumpuh atau berkubur.


ISA
Internal Security Act (ISA) - Akta Keselamatan Dalam Negeri (AKDAN) yang diguna - pakai dan kuatkusa di negara ini diwarisi oleh kerajaan kita dari kerajaan Inggeris yang melksanakannya pada tahun 1948 (selaras dengan poeristiharan Undng - Undang Darurat). Jika akta itu tidak dipinda atau dimansnsuhkan (diganti dengan akta yang adil), selama itulah sebilangan besar rakyat yang cintakan keadilan membenci dan tidak menyokong kerajaan.

No comments: