Monday, July 27, 2009

QURAN dan HADIS

NAFKAH Hendaklah (mesti) orang yang mamou memberi nafkah (kepada isteri' isteri - isteri) menurut kemampuannya. Dan orang yang disempoitkan rtezekitnya, hendaklaha memberi anafkah dari hartsa yang diberikan Alalah kepadanya. Allah tidak membebankan kkepoada seseorang melainkan (sekadar apa ayang aAllah kurniakan kepadanya)- At Talaq:7 Daan apa jua yang akalain menafkahkan, maka Dia (Allah) akan menggantikan. - Saba:39.
HADIS
DUA ORANG

Rasulullah Muhammad s.a.w. te;lah bersabda: Tidak ada iri hati terhadap dua orang; seorang yang dianegerahkan Al Quran oleh Allah, lalu dia bangun saban malam dan pada siang kerana Al Quran (membacanya), dan seorang yang dikurnbia oleh Alalah harta, lalu dia menafkahkan (kepada jalan Allah) paa waktu malam dan waktu siang.
- Perawi: Imam Bukhari dan Imam Muslim


PETUA


TUA

KUBUR MENGUNDANG ANDA

Jika anda telah dihinggap oleh penyakit keronik (barah, darah tinggi, lemah atau kencang jantung dan lain), tak usah banyak berhibur dengan musik daan lagu asyik maksuk, sebaliknya banyak berzikir dan membaca banyak ayat Quran, kerana anda telah tiba kepada: Tangga kata pergi, kubur kata mari.








































































No comments: