Thursday, July 30, 2009

QURAN, HADIS DAN LAIN

TAATKAN ALLAH

Sesungguhnya orang – orang mukmin yang benar - benar beriman, apabila diajak taat kepada Allah dan rasul-Nya untuk memberi hukum diantara mereka, maka mereka berkata: “Kami mendengar dan kami taat.Mereka yang demikian itu adalah orang – orang yang beriman. - An Nur:51

Sesiapa mentaati rasul, maka sesungguhnya dia mentaati Allah. - An Nisa:80.


HADIS

JIHAD

Sesiapa mempersiapkan dirinya untuk berperang pada jalan Allah, maka dia benar – benar dia telah berperang. Dan sesiapa merawat keluarga orang yang berperang (pada jalan Allah), maka ertinya dia berperang sama pada jalan Allah.

  • Imam Bukhari dan Imam Muslim.


PETUA


BUKAN KERANA PANDAI


seseorang individu yang memegang jawatan presiden dan perdana menteri di sesebuah negara itu bukanlah kerana pandai dan bijaksananya, tetapi kerana dia dipilih oleh para individu yang menjadi pengundi tidak pandai dan tidka bijaksana. Oleh yang demikian, anda yang pandai dan bijaksana, hati – hati mengikuti mereka.


*** ***


TAHUKAH

TTTTTT

MASJID DI GENTING


Seiapa yang kuat iman sembahyang dalam masjid di Genting Highland, nescaya dia berasa sembahyangnya tidak sempurna, kerana masjid itu dibina dengan sebahagian wang dari hasil saudagar perjudian dan hasil dari judi. Dalam masjid itu berlakulah persimpangan; antara taatkan Allah dan menentang Allah.


1 MALAYSIA


Sesiapa yang jujur kepada bangsa Melayu dan berpengetahuai politik yang sempurna, yakin, bahawa 1 Malaysia, pada jangka panjangnya tidak menguntungkan orang Melayu sebaliknya menguntungkan kaum pendatang.


BERNAS


Bernas berdaghang beras, sejak wujudnya mencari keuntungan atas belakang rakyat jelata negara ini. Setelah sahakam Bernah dimiliki oleh orang lain, maka, ia sama dengan gadis cantik yang didera kenser payu dara.


KHIR TOYO


Bekas Menteri Besar Selangor, Dato Sri Mohd. Khir Toyo adalah seorang doktor pergigian dan mempunyai kelinik di Kajang. Jika beliau tidak menjadi Menteri Besar Negeri Selangor, tentulah beliau tidak termasuk dalam golongan orang – orang terkaya di Malaysia pada masa ini. Inilah tuahnya.





No comments: