Friday, July 31, 2009

QURAN, HADIS DAN LAIN


MEREKA YANG BERIMAN

Hai para hamba – Ku, tidak ada kekhuatiran atas kalian pada hari ini dan tidak pula kalian berdukacita, (iaitu) mereka yang beriman kepada ayat – ayat (perintah dan tegahan dalam Quran) Kami dan mereka itu orang – orang beragama Islam. Kalian masuk syurga. Kalian dan isteri – iateri kalian digembirakan. Diedarkan piring – piring dan bejana dari emas (berisi makanan dan minuman). Dalam syurga itu terdapat segala sesuatu yang diinginkan oleh hati serta sedap mata memandang dan kalian kekal di dalamnya (syurga). - Az Zukhruf:68 – 71.


HADIS


DUDUK TEPI JALAN


Rasulullah telah bersabda: Anda sekalian, jauhilah dudu – duduk ( melepak) tepi jalan . Apabila kalian meninggalkan jalan sebagai tempat melapak, maka berikanlah kepada jalan itu akan haknya, iaitu, menahan pandangan (perkara - perkara maksiat), (hendaklah) memberi salam (kepada orang – orang Islam yang lalu lalang atas jalan itu), dan menyuruh melakukan kebaikan dan meninggalkan kemungkaran.

        Perawi: Imam Bukhari dan Imam Muslim.


KHUTBAH JUMAAT


MEMBENDUNG MUSIBAH WABAK SELSEMA BABI

(31 JULAI 2009 / 09 SYAABAN 1430)



Saya berpesan kepada diri saya dan menyeru kepada sidang Jumaat yang dikasihi sekalian, marilah sama-sama kita bertaqwa kepada Allah s.w.t dengan sebenar-benar taqwa bagi memastikan kita tidak terjebak dengan perbuatan menderhaka kepada Allah dan menzalimi sesama manusia. Mudah-mudahan kehidupan kita terselamat daripada musibah dan tidak terkena kemurkaan Allah. Memandangkan musibah selsema babi atau H1N1 mula menyebabkan peningkatan kematian di negara ini, maka mimbar pada hari ini sekali lagi menekankan tentang tajuk: Membendung Musibah Wabak Selsema Babk'

Pada 29 April 2009, Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) telah meletakkan wabak Selsema Babi kepada kedudukan tahap kelima (5). Kemudian pada 11 Jun 2009 Pertubuhan Kesihatan Dunia telah mengisytiharkan peningkatan amaran dari tahap 5 ke tahap 6 iaitu tahap di mana virus telah merebak secara berleluasa di beberapa negara, sukar untuk dikenalpasti rangkaian pemindahan wabak dari manusia ke manusia dan menandakan penularan berterusan tidak dapat dielakkan lagi.

Kementerian Kesihatan Malaysia telah mengambil langkah proaktif dengan menggerakkan Bilik Gerakan Pencegahan Penyakit Menular Kebangsaan semenjak 26 Jun 2009 bagi menyelaras aktiviti pencegahan dan kawalan di seluruh negara. Sehingga 29 Julai 2009 sebanyak 1,124 kes berkaitan Selsema Babi dapat dikesan. Dari jumlah ini didapati sebanyak 574 kes adalah berpunca daripada luar negara dan 554 kes lagi berpunca dari dalam negara sendiri. Setakat ini 4 orang dilaporkan telah meninggal dunia di negara ini.

BERISIKO TINGGI

Wabak ini mudah berjangkit melalui sentuhan langsung dengan babi atau pemindahan virus selsema babi kepada manusia dan manusia sesama manusia. Tanda-tanda utama selsema babi ialah apabila suhu badan melebihi 37.8 darjah celsius, sakit badan, batuk, berhingus, bersin, sesak nafas, hilang selera makan, muntah, dan cirit birit. Jika simptom ini berlaku dalam keluarga kita, maka kita hendaklah bersegera, serta merta bawa ke hospital.

Tempat-tempat awam adalah tempat yang paling terdedah dan berisiko tinggi merebak dengan cepat wabak selsema babi. Dengan demikian semua kementerian, syarikat dan pertubuhan yang terlibat dengan perkhidmatan asas awam seperti polis, imigresen, kastam, hospital dan perkhidmatan kaunter perlu memastikan anggota barisan hadapan mereka sentiasa menjaga kebersihan yang baik untuk memastikan mereka tidak terdedah kepada jangkitan penyakit wabak yang cepat merebak ini. Apabila wabak bahaya ini dapat di kesan di sesuatu tempat atau di sesuatu kawasan, maka tindakan cepat perlu diambil.

Langkah yang paling berkesan diambil ialah menutup premis atau menjauhi kawasan yang dikenal pasti kawasan wabak. Tindakan yang diambil termasuklah tindakan menutup sekolah, institusi dan menjauhi majlis-majlis rapat umum dan perjumpaan awam. Kerjasama untuk bertindak pantas amat diperlukan daripada semua pihak yang terlibat jika wabak berkenaan dapat di kesan.

ORANG AWAM

Bagi membendung wabak yang sedang merebak ini, maka Kementerian Kesihatan dan pihak hospital telah memberi peringatan kepada orang awam yang tidak sakit tidak digalakkan melawat hospital atau pusat kesihatan terutamanya membawa kanak-kanak yang berumur kurang 12 tahun, kecuali bagi tujuan rawatan. Langkah ini adalah bagi tujuan mengurangkan pendedahan atau risiko jangkitan kepada orang awam.


Bencana dan musibah tidak putus-putus menimpa manusia. Berdasarkan dalil al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW bahawa terdapat perkaitan kuat malapetaka dan musibah yang menimpa manusia berkait rapat dengan tabiat, tingkahlaku dan kelakuan buruk manusia sendiri. Firman Allah SWT dalam surah al-Rum, ayat 41,ﰂ ﰃ ﰄ

Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan buruk mereka, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat.”.

Berbagai cara kemurkaan Allah menimpa manusia. Ada kemurkaan yang hanya menimpa seorang manusia, satu keluarga, satu suku dan ada juga yang menimpa satu bangsa sehingga sesuatu bangsa itu pupus di muka bumi.

GEMPA BUMI

Mimbar ingin mengingatkan bahawa semua malapetaka alam, yang sering terjadi di permukaan bumi ini, samada banjir, gempa bumi, taufan, kelaparan, kekurangan makanan, peperangan, penyakit-penyakit menular dan bala bencana yang lain adalah pembalasan kepada kejahatan dan kekufuran manusia. Bencana alam yang dahsyat dan kemunculan wabak-wabak penyakit yang luar biasa penularannya bukan berlaku secara kebetulan tetapi hakikatnya hukuman Allah supaya manusia insaf dan kembali menjadi manusia yang beriman dan soleh.

Oleh itu wahai jemaah sekalian mimbar menyeru marilah kita menjadi manusia yang beriman dan soleh. Adalah satu pembaziran hidup dan menjadi hidup paling rugi jika sebahagian besar hidup kita bergelumang dengan melakukan penderhakaan kepada Allah, melakukan kejahatan sesama manusia dan menjadi kuda tunggangan atau bersyubahat untuk menghapus pihak lain. Wahai jemaah dan umat Islam sekalian, sebagai renungan marilah kita hayati Firman Allah dalam surah al-Anfal, ayat 33:

ﯫ ﯬ ﯭ ﯮ ﯯ ﯰ ﯱ ﯲ ﯳ ﯴ ﯵ ﯶ ﯷ

Dan Allah tidak sekali-kali akan menyeksa mereka sedang engkau berada di antara mereka, dan Allah tidak akan menyeksa mereka sedangkan mereka beristighfar meminta ampun.”




PETUA

UMUR PANJANG

Kita sentiasa mendengar orang – orang alim bedoa kepada Allah memohon umur panjang. Sebenarnya, umur manusia tidk boleh diminta agara dipanjangkan, kerana Allah telah menentukan; apabila telah sampai ajal (waktu mati), tidak boleh ditangguh atau dipercepatkan.

Umur panjang, adalah bermaksud segala amal kebajikan dan jasa seseorang itu wujud sepanjang zaman, walaupun dia telah meninggal dunia. Misalnya, seorang pengarang meninggalkan buku – buku karangannya, seorang penulis meninggalkan hasil karyanya, seorang dermawan meninggal harta, masjid, surau, sekolah agama Islam dan sebagainya.

Apa anda akan tinggalkan setelah anda meninggal dunia?


TAHUKAH?


ORANG KELANTAN

Kebanyakan orang Melayu dari Negeri Kelantan yang kaya raya – golongan koporat -, yang tinggal di Kuala Lumpur dan di tempat – trempat lain tidak memberi sedekah (zakat dan sebagainya) di tempat mereka tinggal, tetapi mereka memberti atau menyumbang kepada Jabatan Agama Islam dan Adat istiadat Melayu negeri tersebut.


No comments: