Tuesday, July 21, 2009

QURAN dan HADIS

MANUSIA

Sesungguhnya, Allah mengetahui bila waktunya Haria Qiamat dan bila turun hujan serta Allah mengetahi apa yang ada dalam rahim perempuan. Seseorang itu tidak mengetahui sesuatu yang akan didapatinya pada hari esok (iaitu rezeki, kebaikan, keburukan dan mati). Begitu juga seseorang itu tidak mengetahui di mana dia akan mati. Luqman:34

Kami akan memperlihatkan kepada mereka akan tanda – tanda (kekuasaan) Kami di segenap penjuru (alam) dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka, bahawa sesungguhnya Quran itu adalah benar. - Fussilat:53


HADIS

ANAK

Nabi Muhammad s.a.w. Telah bersabda: Sepasang suami isteri Islam yang keamtian tiga orang anak mereka, Allah akan memasukkan kedua – duanya ke syurga sebagai limpahan rahmat – Nya (Allah) kepada mereka. Ana (bayi) yang lahir dalam keadaan mati, jika ibunya sabar dan reda menerima takdir Allah, anak itu dengan tempat dia dilahirkan mengiringi ibunya ke dalam syurga.
- Perawi:Mu'az bin Jabal.

PETUA
NASIHAT
Jika mahu hidup anda meniti atas landasan selamat, dengarlah nasihat musuh yang bijak dan berhati – hati mendengar nasihat rakan yang tidak bijak atau bodoh.


*** ***

TAHUKAH?


MAKANAN HARAM
Sebilangan besar umat Islam di negara ini, terutama mereka yang tinggal di bandar – badar sering memakan makanan yang tidak halal, seperti:
1 - Ayam tidak sembelik atau di sembelih setelah mati.
2- Sayur – sayuran berbajakan baja dari bahan tahi babi.
3 - Makanan, daging di pasar – pasar besar disimpan pada
waktu malam dalam bilik hawa dingin bersama daging
babi.

UMNO
Ramai orang Melayu masih yakin UMNO adalah sebuah parti Islam.Ramai pula yang yakin, jika orang Melayu tidak masuk UMNO, dia tidak akan mendapat apa – apa pertolongan atau habuan dari kerajaan sekarang.

RAGI
Pada zaman silam, ragi dibuat dari bahan – bahan tertentu dan dijampi dengan menggunakan kuasa syait Sebab itulah jika orang hendak membuat tapai, di beritahu kepada seseorang yang hafal ayat -ayat Quran, tapai tidak menjadi.

TARIAN
Semua jenis tarian tidak adalah dalam amalam tradisi Islam – dari Nabi Adam alaihis salam hingga Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam, tetapi semua tarian berasal ( iaaitu asal usul tsrian sebelum dimodenkan) adalah dari tarian lelaki dan perempuan memuja berhala, api, matahari dan sebagainya sejak zaman Nabi Nuh alahissalam, Firaun dan saman Hindu – Budha.

No comments: