Thursday, July 16, 2009

QURAN dan HADIS

SYAITAN

Sesungguhnya, syaitan itu hanya menyuruh kalian melakukan kejahatan dan kekejian

dan mengatakan terhadap Allah sesuatu yang kalian tidak ketahui.

Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Ikutlah apa yang telah diturunkan Allah (ayat –

ayat Quran atau wahyu),” mereka menjawab, “Tidak”, tetapi kami hanya mengikuti apa

yang telah kami dapati dari (amalan) nenek moyang kami.” “(Apakah mereka akan

mengikut juga), walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui suatu apapun dan

tidak mendapat petunjuk (dari Allah) ?” - Al Baqarah: 169 – 170.

* Ayat ini boleh kita samakan dengan kebanyakan orang Islam pada masa ini. Sebahagian menyeru dan memperjuangkan agar kehidupan dan sistem politik mengikut ajaran Isalam, tetapi sebahagian menolak kerana lebih penting mengikut ajaran atau sistem Rom zaman purba dan sistem Inggeris.

HADIS
KAHWIN
Rasulullah Mmuhammad s.a.w. Telah bersabda dengan menyeru: “ Wahai para pemuda, sesiapa di antara kalian telah mampu menanggung beban rumahtangga, hendaklah segerah berkahwin, kerana hal itu lebih dapat memejamkan mata (tidak memandang bernafsu berahi kepada wanita) dan dapat menjaga kesucian diri (dari perbuagtan zina). Siseapa yang beum mampu (menanggung beban rumah tangga), sebaik – sebaiknya dia berpuasa, kerana puasa itu baginya penjagaan diri.
Perawi: Muttafaq 'alaih


PETUA
Jangan kahwinkan jejaka dan gadis yang mencintai orang lain dengan lelaki yang tidak dicintainya, kerana perbuatan itu adalah 'kahwin paksa', kahwin cara paksa atas seseorang, adalah tidak sah kahwin menurut Islam. Perkahwinan tidak sah, adalah zina. Anak yang lahir dari pasangan kahwin paksa, adalah anak haram.

No comments: