Friday, July 10, 2009

TAHUKAH?

DATO' ONN

Dato Onn bin Jaafar seorang penulis Melayu dan pemimpin Melayu. Beliau poegawai tinggi dalam kerajaan Negeri Johor. Kerana clsh dengan Sultan Johor,beliau bersama keluarganya tinggal menentap di Singapura.Sebelum bekerja wartawan atau pengarang di sebuah surah khabar Melayu (modal orang Arab), beliau dan isterinya telah menjadi penjaja koropok, cencalok dan makanan dan pakaian buatgn Kelantan dan Terengganu.

FIKIR BERSAMA

Bolehkah seorang pegawai tinggi kerajaan bergaji kira - kira RM25,000 sebulam, dalam tempoh tidak sampai 10 tahun berkhidmat mampu membina banglo istimewa benilai RM24 juta, sedangkan dia tidak membuat sebarang pinjaman dari mana - mana bank untuk membina banglo tersebut.

CIN PENG

Cin Peng adalah setiausaha agung Parti Komunis Malaya (PKM), dia berjuang dengan arahan pihak Parti Komunis Cina (PKC). Tujuan utama mahu menjadikan Tanah Melayu negara baru komunis Cina bagi orang - orang Cina keturunan pendatang Cina.

TERATAK ZAKBA

Kerajaan Negeri Sembilan dengan menteri besarnya, kelihatan gah dan terbilang.Mereka pejuang bahasa Melayu juga dan ramai penulis dan sasterawan di sana. Tetapi teratak Zaaba yang ada di sana dalam keadaan serba kekurangan wang dan sebagainya dan kelihatan usang.

No comments: