Sunday, July 12, 2009

QURAN dan HADIS

BAKHIL

Janganlah Orang - orang yang bakhil akan harta benda yang Allah telah kurniakan kepada mereka dari kurniaan - Nya menyangka, bahawa kebakhilan iu baik bagi mereka. Sebenarnya kebakhilan itu adalah buruk bagi mereka. Harta yang meeka bakhilkan itu, kelak akan dikekang pada leher mereka pada hari kiamat. Dan kepunyaan Allahlah segala warisan (yang ada) di langit dan di bumi. Dan Allah mengethui apa yang kalian kerjakan. - Al Baqarah:180

HADIS

PENGANTIN

Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda: Apabila pengantin lelaki melangkah masuk ke rumah (pengantin perempuan) hendaklah membaca doa:"Ya Allah, saya memohon kepada - Mu tempat masuk yang baik dan tempat keluar yang baik. Dengan nama Allah kami masuk dan dengan nama Allah kami keluar, dan kepada Allah jua kami bertawakkal."
- Perawi: Abu Malik Al Asya'ari radiallahu 'anhu.

PETUA

TIDAK DIBENCI ORANG

Jika anda mahu tidak dibenci oleh manusia, lakukan pada tiap - tiap pagi dengan menghadapi matahari pagi dan mnembaca " Lauzalna hazal Quran ... hingga akhir (surah Al Asyr) 7 kali. Setiap kali lepas membaca usapkan tangan kanan anda pada muka anda. Insya Allah ke mana sahaja anda pergi anda tidak dibenci manusia.

No comments: