Friday, August 12, 2011

WARTA


BUKU RIWAYAT HIDUP MENTERI BESAR

Saya mendapat tahu dari satu punca, bahawa Dewan Bahasa dan Pustaka akan menerbitkan buku berjilid riawayah hidup atau biografi para menteri besar Negeri Perak, iaitu para menteri besar sejak diambang kemerdekaan, Datuk Panglima Bukit Gantang, Haji Abdul Wahab dan Menteri Besar pertama setelah negara mencapai kemerdekaan, iaitu Tan Sri Mohd. Ghazali bin Haji Jawi hingga Tan Sri Ramli bin Ghah Talib.

Saya mnengalu – alukan usaha baiki Dewan Bahasa dan Pustakan. Unsaha demikian elok dilakukan juga abagi negeri – negeri lain di seluruh negara.

Dewan Bahasa dan Pustakan sedang merisik dan mencari penulis – penulis yang mampu, boleh dan berkesanggupan menjalan kerja menulis buki biografi para menteri besar Negeri Perak tersebut.

Maka, saya berharap Menteri Besar Perak, Dato’ Seri Dr Zambry Abdul Kadir dapat membantu usaha Dewan Bahasa dan Pustaka tersebut.

---------------------------------------------------

ROSAM JADI MENTERI

Ramai rakyat negara ini bersetuju dan mengalu – alukan, jikan isteri Perdana Menteri, /Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak, Datin Seri , Rosmah Mansor dilantik sebagai anggota satae dan diangkat memegan jawatan menteri kabinet, seperfti yang saya telah kemukakan dalam blogs dan facebook saya baru – baru ini.

Mereka berpendapat, dalam keadaan sekarang, negara memerlukan wanita yang dedikasi dan cergas, maka memang baik Rosmah Mansor dikantik ke jawatan menteri kebinet, kerana beliau akan dapat membantu secsara langsung akan perjuangan dan pentadbiran Perdana Menteri.

Pandangan yanhg saya terima, berpendapat ’ perkara yang baik jangan ditunggukan dan dengan demikian orang ramai tidak lagi menyuarakan tidak puas hati akan kecegasan Rosam menjalankian kerja – kerja membantu suaminya.


No comments: