Monday, August 22, 2011

KISAH BULAN PUASA




RAKAN RUNTUH RUMAH TANGGA KAWAN

Seorang isteri, pegawai kerajaan, sejak minggu lalu pulang ke rumah, tidak bertegur sapa dengan suaminya. Membongkam.Detelah hatinya lembut dia bertanya kepasa suami: “U ada cakap - cakap menggatal dengan kawan di pejabat I, Murni?”
Suaminya terpinga - pinga. Sangkaan buruk mendera hatinya. Isterinya memberitahu, Murni ada memberitahu dia yang suaminya telah bercakap dengan melalui telefon. Cakapnya menggatal dengannya.
Suami menafikan. Dia memang ada bercakap secara lawak dengan seorang kenalannya, gadis, namanya, Murni, tunang orang, di sebuah kelab di Putrajaya.
“Ngapa aku telefon dia, aku tak ada nombor telefon dia,” hati suami bersuara.
“Biasanya Allah laknat orang memburukkan orang pada bulan puasa ini, kerana pada bulan baik kebanyakan orang sentiasa membaca ayat Quran.
Isteri memberitahu suaminya, bahawa dia ada menggunakan telefonya untuk bercakap dengan kawannya, Murni. Nombor telefon Murni pada muka panggilan telefon suaminya tidak padamkan.
“Ia, sangka nombor telefon I tu nombor telefon Murnia. Pada ketika I bercakap I dengan suara lain dari suara Murni,” jelas suami.
“Mana pula I menggatal dengan kawan you, perempuan apa tuduh orang begitu ...,” suara hati suami sedih dan meninggalkan isterinya yang menunjukkan muka asam jeruk.
Kasian, perempuan macam Murni pegawai kerajaan yang berpelajaran memburukkan suami rakannya dalam bulan puasa ini.
Nasihat, hai perempuan beriman, kalau memang ada lelaki cakap salah dengan anda, usahlah lekas menyebar cerita. Siasat dengan teliti dulu. Lebih - lebih lagi orang berrkenaan telah meminta maaf. Perbuatan anda itu sama dengan meruntuh rumah tangga rakan sendiri.

No comments: