Monday, August 22, 2011

MAKSUD AYAT QURAN

IBLIS BERDIALOG DENGAN ALLAH

Sesungguhnya, Kami (Allah) telah menciptakan kamu (Nabi Adam alaihis salam) dan Kami (Allah) telah bentuk rupa kamu, kemudian kami firman kepada para malaikat: Tunduk (hormat)lah kepada Adam.Lantas mereka tunduk (hormat), melainkan iblis; dia tidak termasuk para malaikat yang tunduk.
Allah berfirman: Apakah halangan yang menyebabkan enkau (iblis) tidak tunduh, pada ketika Aku perintahkan. Jababnya (iblis): Aku lebih daripadanya (Adam a.s.), aku, Engkau jadikan dari api, sedangkan dia Engkau jadikan dari tanah.
Allah berfirman: Nyah engkau dari tempat (syurga) ini, kerana tempat ini tidak sepatunya bagi engkau untuk menyombongkan diri. Berambuslah, sesaungguhnya engkau termasuk orang - orang yang hina.
Dialognya (Iblis): Berilah tangguh kepada aku sampai mereka dibangunkan.
Allah berfirman: Sesungguhnya engkau temasuk mereka yang diberi tangguh.
Iblis berdialog: Kerana Engkau telah menghukum aku (tersesat), aku akan duduk mengganggu mereka dari jalan yang lurus.
Kemudian, aku datang kepda mereka dari hadapan, dari belakang, dari kanan dan dari kiri mereka.Dan tidaklah Engkau dapati kebanayakan mereka menjadi orang yang bersyukur.
Allah berfirman: Berambuslah dari tempat ini (syurga), sebagai makhluk terhina dan terbuang. Siapa di antara mereka yang mengikut engkau, nescaya Aku akan penuhi neraka jahannam dengan kalian (iblis dan orang - orang yang mengikutnya).
- Al A’araf:18.
* Sepanjang bulan puasa ini semua iblis dan kaum sejenisnya tertamba. Tetapi manusia - manusia yang mengikut mereka amasuh bebas, masuk ke dalam masjid, surau, makan bersama orang - orang berbuka dan sama berkunjujng ke pasar Ramadhan, membelkia atau menepah pakaian raya dan membuat atau membeli kuih muih.











No comments: