Monday, August 8, 2011

CERITA TENGAH MALAM



TERCEKIK TULANG

Sejak awal Ramadan sang suami pergi ke surau yang jauhnya kita - kira 1 kilometeri rumjahnya kerana sembahyang Isya, tarawi dan tadarus. Si isteri berleter, kerana dia menganggap suaminya tidak ke surau, tetapi berjumpa dengan girls freindnya. Suami bercakap benar.Menafikan tuduhan isterinya. Tetapi si isteri tetap dengan sangkaannya.
‘ ... aku buat baik, tak percaya.,’ hati sang suami berkata.
Wajahnya macam asam gelugur kering dalam tempurung berbulu. Sedih.
‘Ya, Allah, tunjukkan kuasaMu, kalau aku buat jahat dalam bulan puasa ini, pada waktu makan bermuka pada malam esok aku tercekek tulang,’ doa sang suami.
‘Kalau aku salah, bruk sangka kepada aku, balaslah dia ..., lekas tulang juga,’ hatinya berdoa lagi.
Pada siang besoknya, sang suami membeli ikan banyak tulang. Kerana dia orang Lenggong, maka , dia telah membeli ikan belida. Ikan itu jenis banyak tulang.
Malam yang ditunggu telah tiba. Sang suami dan si isteri berbuka puasa. Mereka makan nasi dengan banyak lauk. Di antara lauk - lauk itu, ialah gulai ikan belida.
Pada malam itu juga si isteri dihantar ke horpital kerana tercekik tulang.

No comments: