Sunday, August 14, 2011

KISAH DARI NOVEL




NOTA SEBUAH CINTA

Pada waktu Maghrib minggu kedua bulan Julai 2005. Suara juruazan bergema disekitar Masjidul Haram dan Kota Mekah. Mustafa berpakaian ketayap putih dan baju kurung ‘al falah’. Sambil memegang sebuah Qura dia berdiri dekat rak Quran di sisi tiang besar dalam masjid itu.
Hati Mustafa sedang diselubung rawan. Hiba. Duka. Sayu hatinya mengenangkan orang yang dikasihinya. Menginsafi dirinya sendiri yang menjadi perantau dibumi suci peninggalan Nabi Muhammad itu.
Mustafa membiarkan air matanya melimpah dari dua buah matanya. Air itu mengalir ats sepsang pipinya. Dibiarkan lagi air itu luruh atas dadanya.Quran di tangannya, diletakkan semula atas rak itu.Sebaik-baik sahaja suara juruazan berakhir, Mustafa berdiri atas saf . Bersama beratus-ratus manusia mukmin dari seluruh dunia, dia menghadapkan dirinya ke arah Qiblat, lalu sembahyang fardu Maghrib.
Sebaik-baik sahaja selesai sembahyang fardu Maghrib, Mustafa mengambil sebuah Quran dari atas rak. Kitab suci berkulit warna merah tua itu direnung kulitnya. Dibuka setiap mukanya. Beberapa puntung ayat kitab suci itu dibaca dengan perasaan tenang.
MENERANGI KEGELAPAN HATI
Walaupun Mustafa tidak mengetahui makna ayat-ayat Quran itu, tetapi mukjizat ayat-ayat kalam Allah itu laksana lampu suluh menerangi kegelapan hatinya.Fikirannya lapang.Yakin dirinya mewajakan semangatnya.Pada saat itu dia berkadaan seorang hamba yang paling taat di hdapan Tuhan.
“...ya, Allah, ampunkanlah semua dosa besar, dosa kecilku. Kaujadikanlah aku hamba-Mu yang ikhlas.Jadikan hatiku berani berjihad pada jalan-Mu. Seberani para sahabat Nabi-Mu yang mati syahid di Jabal Uhud,” Mustafa berdoa kepada Tuhan.
Sambil meletakkan semula Quran itu atas raknya, Mustafa menyesali dirinya kerana tidak mengetahui makna ayat-ayat suci itu. Pada saat itu, dia amat insaf akan kejahilannya. Seorang Muslim tidak mengetahui makna ayat-ayat dari kitab suci. Kitab ilmu pengetahuan dan pedoman kepada umat Islam dan semua manusia itu.
“...aku ni dah macam tikus tengok besi aje...,”bisik Mustafa.
“...ngapa bapa aku tak bagi aku belajar di sekolah agama?” Mustafa bertanya dalam bisikannya.
“Aku tak boleh salahkan bapaku, …aku yang salah, …tak mau belajar…,”bisik Mustafa lagi.
“Insya Allah, aku akan belajar di sini...,”bisikan Mustafa putus.
Mustafa telah menjadi tetamu Allah di Kota Mekah. Hampir dua minggu dia telah tinggal di kota itu untuk mengerjakan ibadah Umrah.Kedatangannua ke sana membawa hatinya yang duka. Lara.Sarat dengan iman untuk beribadat kepada Tuhan di Masjid Haram.Di mana-mana rumah Allah di sana.
‘Aku bersumpah dengan negeri (Mekah) ini. Dan engkau bermstautin di sini.’
Erti ayat Quran itu telah sebati dalam hati Mustafa. Lama dulu, Namlatun Sa’adiah telah membacakan makna ayat suci itu kepadanya. Waktu itu mereka sedang duduk dalam apartment mereka di Bandaraya London pada satu malam.Kadang-kadang ayat suci itu menjadi wiridnya lepas sembahyang.
MENZIARAH MAKAM NABI MUHMMAD
Mustafa telah datang ke bumi haramain (dua tanah haram –Mekah dan Midinah) itu bersama satu rombongan orang-orang Islam dari Bandaraya London. Rombongan itu dipimpin oleh Sheikh Muhammad Fakhruddin, mualim Arab Yaman yang telah bermastautin di Bandar raya London.
Sebelum datang ke Mekah, mereka telah menziarah Kota Madinah. Selama berada di Kota Madinah, Mustafa dan anggota-anggota rombongan itu telah sembahyang di Masjid An Nabawi, menziarah makam Nabi Muhammad dan kawasan makan keluarga, kerabat dan para sahabat Nabi Muhamad, iaitu Jannatul Baqi’ keluarganya.
Mereka telah menziarah dan sembayang sunat di Masjid Al Falah, Masjid Abu baka As Siddiq, Masjid Umar Al Khattab, Majisd Salman Al Farisi, Masjid Quba, Masjid Qablatai, Masjid Fatimah Azzsuhra, Masjid Bilal dan beberapa buah masjid lagi.
Pada petang kering, Mustafa dan rombongannya telah melawat ke Jabal Uhud. Gunung berbukit bukau tempat peperangan askar-askar Islam pimpinan Nabi Muhammad dengan askar-askar kafir Qurisy. Kawasan sekitar gunung dan bukit bukau itu sepi. Sayu. Atas permukaan padang pasir di sekitarnya kelihatan tumpuk-tumpuk kecil hitam seperti darah kering.Sesiapa yang menlawat ke sana dapat melihat tumpuk-tumpuk itu.
MEMPERTAHANKAN AGAMA ALLAH
Di sana seramai tujuh puluh orang askar Islam telah mati syahid. Di antra mreka itu, bapa saudara Nabi Muhammad, Hamzah bint Abdul Mutalib, Abdullah bin Jaisyi, Salamah bin Thabis bin Waqas dan Abu Sufyan bin Al Haris bin Qais bin Zaid.
“Mereka mati kerana Allah, mempertahankan agama Allah, abang...,” Mustfa teringat akan kata-kata kekasihnya.
“Walaupun Atun perempuan, Atun sanggup mati kerana Allah, kerana agama Islam...,”suara Namlatun Sa’adiah membuai-buah otak Mustafa.
“Ia,abang, ... berjuanglah dengan harta dan diri kamu pada jalan Allah, itu baik untuk kamu, kalau kamu tahu...,” suara Namlatun Sa’adia merangsangkan semangat Mustafa.
“...insya Allah, abang akan berjuaaang...,” pekik hati Mustafa.
Sebelum berangkat ke Kota Mekah, rombongan umat Islam itu telah melawat ke beberapa tempat bersejarah di Madinah. Di antaranya tempat perang Khandak dan bekas Masjid Dhirar.Di situ, Sheikh Muhammad Fakhruddin telah membaca ayat Quran tentang masjid itu:
“Orang-orang yang membina masjid (masjid dhirar) kerana hendak menimbulkan bahaya kerana kekafiran, memecah belah orang-orang yang beriman kerana hendak menyambut orang yang sejak dulu(Abu Musa) memerangi Allah dan rasulnya.”
“...jangan kamu berdiri (sembahyang) dalam masjid itu selama-lamanya.”

Di Kota Mekah, Mustafa dan rombongannya telah menziarahi gua tempat Nabi Muhammad bermunajat dan menerima ayat Quran yang awal, Iqra, iaitu Gua Hira, atas gunung batu - Jabal Nur, Gunung Thur tempat Nabi Muhammad dan Abu Bakar As Siddiq bersembunyi sebelum mereka berhijrah ke Yathrib – Madinah. Ziarah mereka yang akhir ke Padang Arafah dan sekitarnya.
Hasrat Mustafa untuk bermastautin di Kota Mekah terkabul.Sheikh Muhammad Fakhruddin telah menolongnya mendapatkan kebenaran dari Kerajaan Arab Saudi. Mustafa dibenarkan tinggal di bumi haram itu selama lima hingga sepuluh tahun.
“...insya Allah, saya akan belajar pengetahun Islam di sini,...saya juga akan berniaga...,” Mustafa memberitahu Sheikh Muhammad Fakhruddin.
“Ia, bagus, al hamdulillah..., saya akan kenalkan Tuan dengan saudara saya, ahli perniagaan di sini,”kata Sheikh Muhammad Fakhruddin.
“Terima kasih, Tuan,”sahut Mustafa.
TERAS BENAR DIRINYA TERASING
Pada malamnya, sebaik-baik sahaja selesai sembahyang fardu Maghrib, Sheikh Muhammad Fakhruddin memperkenalkan Mustafa kepada saudaranya, Sheikh Mmuhammad Nazim.Dia ahli perniagaan di Kota Mekah dan Jeddah. Ahli perniaggaan itu telah berjanji akan membantu Mustafa menjalankan perniagaan.
“...kami memerlukan minyak kelapa sawit, buah-buahan di Malaysia, seperti nanas, betik...,” Sheikh Muhammad Nazmi memberitahu Mustafa.
Pada hari rombongan Sheikh Muhammad Fakhruddin akan berangkat meninggalkan Kota Mekah, Mustafa telah mengucapkan selamat jalan kepada mereka. Setelah rombongan itu pergi meninggalkannya di halaman Masjid Haram, terasa benar dirinya terasing. Laksana perantau sebatang kara. Kosong.Sunyi.
Air jernih melimpah ruah dari dua telaga mata Mustafa. Hati lelakinya memujuknya. Walaupun dia tinggal sebatang kara, tetapi Tuhan tetap bersamanya.Pada ketika dia mengesat air matanya dengan lengan bajunya, tiba-tiba wajah Namlatun Sa’adiah terbayang dalam otaknya.
“Atun...,”Mustafa menyeru kekasihnya.
“Atun...,”dia menyeru lagi.
Tidak wujud Namlatun Sa’adiah di hadapan Mustafa. Hanya berpuluh-puluh orang lalu lalang di hadapannya.Bangunan-bangun bagai gunung-ganang mengepung Masjid Haram.
“... ya, Allah, peliharalah Atun..., Namlatun Sa’adiah...,” Mustafa berdoa kepada Tuhan.

DITINGGALKAN DALAM KEADAAN MEWAH
Mustafa meninggalkan Babaus salam Masjid Haram itu. Dengan menggonggon perasaan duka dan lara, dia berjalan lemah pulang ke pangsapuri tempat tinggalnya. Pangsapuri itu terletak di Jalan Aljiyad, berhampiran dengan Masjid Haram. Pangsapuri itu telah disewa oleh Mustafa dari Sheikh Muhammad Nazim selama setahun.
Pada petang 7 Julai 2005. Mustafa sedang dalam ruang tamu angkasapurinya sam membaca sebuah buku mengenai Negara Arab Saudi. Tiba-tiba hatinya terpelanting kepada Namlatun Sa’adiah di Bandaraya London. Gadis itu telah ditinggalkan dalam keadaan mewah. Tetapi hati Mustafa khuatir , kalau-kalau gadis itu sentiasa di mamah duka dan lara.
“Kalau tak sebab sumpah emak dia, kami dah kahwin...,” Mustafa berbisik kepada dirinya.
“...mudah-mudahan Allah jodohkan dia dengan lelaki yang baik,” Mustafa berdoa dalam bisikannya.
Mustafa teringat pula kepada rakannya, Johan. Isterinya, Anita Caddy. Anaknya, Anisah Johan. Mereka berada jauh daripadanya. Johan tidak mengetahui dia telah berada di Kota Mekah. Mustafa memuji ketiga-tiga insan yang baik hati itu.
“...Encik Johan, awak suami yang baik...,” bisik Mustafa lagi.
Mustafa bangun dari kerusinya. Sambil menggeliat dia berjalan ke meja di sudut. Air Zamzam dalam jak atas meja itu dituangkan ke dalam gelas lalu dimunumnya.
“Alhamdulillah...,” Mustafa mengucap syukur sambil meletakkan semula gelas ke atas meja.
LINGKARAN AKAR - AKAR ANGGUR
Perut pangsapuri itu sepi.Hanya bunyi mesin hawa dingin di dinding dapat melegakan menguakkan kesepian Mustafa. Sepi bagi Mustafa membosankan. Sepi bagi ahli sufi melegakan fikiran.
Mustafa menyifatkan Kota Mekah dan seluruh bumi Arab Saudi sebuah dunia sunyi.Sepi. Tidak ada gema muzik.Tidak kedengaran gendang dipalu. Lagu-lagu asmara dana tidak melalut di udara. Di mana-mana. Di celah-celah batu gunung, dahan zaintun, pepohon kering, lingkaran akar-akar anggur dan pelepah-pelepah tamar,hanya kedengaran unggas-unggas padang pasir.
“Kerana di sini cukup kawalan berdasarkan agama Islam, tidak banyak jenayah berlaku...,”kata hati Mustafa.
Peti televisyen dan radio hanya menyiarkan berita-berita yang telah ditapis.Lagu-lagu Arab yang menjermukan. Lagu-lagu Inggeris dan lain dari lagu Arab, diharamkan sama sekali.
Mustafa sedang didera kesepian. Untuk mencari sedikit keriangan, dia menekan punat peti televisyennya. Sebaik-baik sahaja gambar-gambar menjelma di kaca televisyen itu, tubuh Mustafa seperti terlambung ke lelangit. Dia menjerit. Pada kaca televisyen itu kelihatan gambar-gambar bas merah musnah. Mayat-mayat bergelimpangan. Orang-orang yang cedera dan berlumuran darah menjerit-jerit atas jalan.
BERCAKAP DALAM
SIDANG WARTAWAN
Berita itu disiarkan dalam bahasa Arab. Mustafa tidak dapat memahaminya. Menonot gambar-gambar itu, fahamlah Mustafa; keretapi bawah tanah dan bas di Banbaraya London telah dibom. Bandaraya London telah kalut. gempar. Kawasan tempat kejadian itu, sering dilaluinya bersama Namlatun Sa’adiah.
Kaca televisyen itu menayangkan gambar Perdana Menteri British, Tony Blair sedang bercakap dalam sidang wartawan. Negarawan itu menuduh orang-orang Islam telah melakukan keganasan itu. Dia seperti Presiden Bush juga, secara melulu menuduh orang-orang Islam pengganas.Mustafa yakin, mereka ada egenda jahat untuk memusnahkan Umat Islam.
“...tak betul, tak percaya..., orang Islam buat perkara tu..., Orang putih sendiri, Orang Yahudi..., sengaja nak busukkann orang Islam...,”suara Mustafa terluah dalam gema keriuhan dari peti televisyen itu.
Mustafa mengucap istighfar beberapa kali.Wajah Namlatun Sa’adiah, Sharifah Sakinah, Johan, Anita Caddy dan Anisah Johan bagaikan tersumbat dalam otaknya.Kalau dia di Bandaraya London pada ketika itu, tentu dia mencari mereka.
“Atuuuun...,”suara Johan memanggil kekasihnya.
Pada saat itu, Mustafa teringat kepda waktu-waktu dia bersama Namlatun Sa’adiah turun naik tangga di stesen keretapi bawah tanah di Adgware Road. Mereka menaiki tube di situ.Dalam perut bumi di situlah bom telah meledak.Di situlah darah dan tulang manusia berkecai.
“Atuuun.”
“Atuuuu.”
“Atuuuuun.”
“…Atun, bukan abang..., abang tak bom…,”suara Mustafa lemah.
PERASAAN SEORANG
LELAKI MUKMIN
Peti televisyen menyiarkan bacaan ayat-ayat Quran oleh qari terkenal, Said Al- Ghaamidi. Mustafa dikuak oleh perasaan tenang. Bacaan ayat-ayat suci itu diamatinya.Erti ayat-ayat suci itu dapat difahami ertinya di sana sini.Dengan perasaan seorang lelaki Mukmin, Mustafa cuba memahami ayat-ayat Quran mengenai ‘perang pada jalan Allah’ itu.
‘...hendaklah kamu berperang di jalan Allah; tidaklah dipaksakan, melainkan kepada diri kamu sendiri.
Bangunkanlah keberanian orang-orang yang beriman, mudah-mudahan Tuhan menahan serangan orang-orang kafir.Tuhan itu lebih besar kekuasaan-Nya dan lebih keras seksa-Nya.’
Mustafa dikejutkan oleh bunyi telefon atas meja di hadapanya. Dia menutup punat televisyen. Telefon diangkat ke telinga kanannya. Suara parau seorang lelaki menyumbat lubang telinganya.Lelaki itu bertutur dalam bahasa Inggeris, pelat orang Francis.
“...assalamu alaikum,”suara lelaki itu.
“Wa alaikum salam...,”sahut Mustafa.
“ Saya, Abdel Walid..., rakan Sheikh Muhammad Nazim,”kata lelaki itu.
“Ia, alhamdulillah...,”sahut Mustafa.
“ ...saya dari Hamas, cabang Arab Saudi...”jelas Abdel Walid.
Mustafa terkejut. Nama Hamas, Hazbullah, dan Al Qaeda tersendat dalam otaknya.Nama –nama itu sering menjadi ratibnya.Mustafa amat ingin menemui Abdel Walid. Sekurang-kurangnya dia akan dapat belajar tentang jihad dari lelaki anggota Hamas itu.
“Masya Allah, bolehkah saya berjumpa Tuan...?”Tanya Abdel Walid.
“Boleh, bila..., di mana?” Mustafa bertanya.
“...malam ini, di pintu, Babussalam..., Masjidul Haram, lepas sembahyang Maghrib,”jawab Abdel Walid.
“Baik, tapi macam mana saya dapat kenal Tuan?” Mustafa bertanya.
“...mudah, saya berjalan tempang, kaki besi..., bertongkat...,”jawab Abdel Walid.
“Ia, insya Allah...,”sahut Mustafa.
“Alhamdulillah, assalamu alaikum...,”suara Abdel Walid.
“Wa alaikum salam,”sahut Mustafa.
Mustafa tahu, Hamas, Al Qaeda dan Hazbullah menjadi nama-nama besar yang menggerunkan penduduk-penduduk Kristian dan Yahudi di Bandaraya London. Tetapi kebanyakan umat Islam di sana memandang tiga buah organisasi jihad itu baik.Membela umat Islam yang ditindas oleh musuh-musuh Islam.
MEREKA MEMBELA UMAT ISLAM
Perasaan ingin menemui Abdel Walid memacu semangat Mustafa.Lelaki itu akan dapat menerangkan kepdanya akan pergerakan dan perjuangan organisasi itu. Benarkah mereka itu pengganas seperti tuduhan Ehud Olmert- Yahudi, Bush – Amerika Syarikat dan Blair – British?
Pada detik-detik Mustafa mencari jawapan, dia teringat akan kata-kata seorang pengarang Islam di Malaysia, “...kerana kekejaman musuh-musuh Islam, Yahudi, Amerika Syarikat dan British, maka organisasi-organisasi Islam itu bertindak, jihad, mereka bukan pengganas, mereka pembela umat Islam, mempertahankan bumi Islam.”
“Umat Islam mengamalkan ajaran Tuhan; manusia hendaklah ada hubungan dengan Allah dan hubungan sesama manusia,” kata pengarang itu lagi.
“Allah akan menimpakan kehinaan atas mereka yang tidak mengamalkan ajaran Tuhan itu,” tambah pengarang itu.
Menurut pengarang itu, Umat Islam bukan pengganas. Mereka bertindak kerana musuh mereka mengganas terhadap mereka. Umat manusia di seluruh dunia mesti mencari sebab musabab wujudnya organisasi-organisasi Orang Islam yang berani mati syahid.
Mustafa lantas teringat akan kata-kata kekasihnya, Namlatun Sa’adiah, “...Hamas, Al Qaeeda, Hazbullah dan apa jua pergerakan Islam, membela umat Islam yang dijajah dan tertindas..., menentang musuh Islam.”
“Atun.”
“Atuuun.”
“Atun, demi Allah, abang akan berjihad , jihad pada jalan Allah...”
Suara Mustafa meraba setiap ruang dalam pangsapurinya.Azamnya; perjuangannya kerana Allah akan diteruskan sehingga ke titisan darahnya yang terakhir.
“...marilah menuju kebahagiaan,
Allah Maha Besar,
Tiada tuhan melainkan Allah.”
Gema azan Maghrib dari Masjidul Haram membuai-buai masuk ke dalam pangsapuri Mustafa.Suara juruazan itu mewajakan semangatnya. Kukuh semangatnya. Ikhlas cintanya kepada Allah. Murni cintanya kepada kekasihnya, Namlatun Sa’adiah. Gadis manis dengan kelip-kelip tanpa cahaya, di Kota London. Puteri yatim piatu dari Batang Berjuntai.
(Disunting dari manuskrip novel, Kelip - Kelip Di Kota London, oleh: Mokhtar Petah)

No comments: