Thursday, August 4, 2011

TITIK - TITIK SEJARAH

MALAKA DAN RAJANYA

‘Sultan Mahmud ialah raja yang zalim, suka berfoya – foya dan berpeleseran,
leka dengan ilmju agama sehingga mengabaikan pentadbiran, tiada adil
dan tiada bertimbang rasa. Walaupun baginda di anggap oleh setengan –
setengah sejarawan sebagai ‘ nasionalis’ yang menentang Portugis,
perubahannya itu berlaku selepasa insaf akan keburukan dirinya yang
sedikit sebanyaknya membantu kejatuhan Malaka.’ – Malaysia Kita,
Institut Tadbiran Awam Negara Malaysia, 1991, hlm:140.
Pada tahun 1511, penjajah Portugis menakluk Malaka, Sultan negeri itu, Sultan Mahmud Shah ibnu Sultan Alauddin terpaksa turun dari takhata dan membawa diri ke Bentata – Kampar - , 1526 - 28. Semenjak itu Negeri Malaya tidak mempunyai raja.
Tunku Abdul Rahman Putra pada ketika berucap di Butterworth pada tahun 1954, telah berkata, bahawa setelah Persekutuan Tanah Melayu Merdeka, Negeri Malaka akan di adakan raja.
Kata – kata Tunku Abdul Rahman itu kira – kira begini: “Bila kita dah merdaheka, kita nak jadikan negeghi Malaka, negeghi berdaulat, kita adakan raja, sultan ...”
KEHILANGAN RAJA DAN ISTANA
Negara kita telah merdeka dan Malaka tinggal tersiksa sebagai sebuah negeri tanpa raja. Mengapa Kerajaan Malaysia dan Raja – Raja Melayu tidak mahu mewujudkan raja di negeri itu?
Jika menilai pada kukuhnya bangsa Melayu dan kerajaan Malaysia mempertahankan Raja Melayu, maka, sepatutnyalah Malaka diwujudkan Raja Pemerintah, kerana kehilangan Raja dan Istana bukan kerana vbangsa Melayu tetapi kerana penjajah Portugis.
Terasa di sudut hati, petapa kecilnya semangat Melayu, kerana penjajah Portugis, Raja Malaka lari, maka hingga kini Malaka tinggal ‘ menjanda’ kerana tiada raja. Penjajah Inggeris datang tidak juga diwujudkan Raja di Malaka. Penjajah Jepun datang Malaka tanpa Raja juga. Penjajah Inggeris lagi, tidak diwujudkan Raja Malaka, tetapi menyingkirkan Sultan Terengganu dan Sultan Selangor. Orang Melayu termangu juga.
BOLEH MERISIH DI NEGERI PERAK
Setelah negara kita mencapai kemerdekaan, Negeri Malaka ‘ menjanda’ juga, tanpa Raja. Mengapa kerajaan kita dan Majlis
Raja – Raja Melayu tidak membuka titah untuk mewujudkan Sultan di Negeri Malaka.
Kalau dikatakan Sultan Malaka yang malang di Kampar tidak ada waris, dalam sejarah bangsa Melayu, baginda ada putra. Puteranya, Raja Muzaffar Shah di angkat oleh para pembesar Negeri Perak, mnenduduki takhta Kerajaan negeri tersebut.
Untuk mewujudkan Sultan Malaka, boleh mersik di Negeri Perak, mungkin keturunan Sultan Mahmud ada di sana.
BANGSA MELAYU SAYANGKAN RAJA
Elok benarlah Malaka ada raja, kerana negara kita negara beraja. Jangan dianggap orang – orang di negara - negara beraja di seluruh dunia, ‘lemah benarlah Malaysia, kerana penjajah menyebabkan Raja Malaya membawsa diri ke Kampar, disebabkan penjajah Portugis, hingga kini Malaya ‘menjanda’ tanpa raja.
Baru – baru ini saya di Kota Malaka, terasa ada bisikan mengusik hati, “Jangan dibiarkan Malaka tidak beraja, nanti bangsarnya berwarna merah kerana memuja penjajah Portugis yang telah menjajahnya.
Maka, ketiadaan Raja bagi negeri Malaka, mungkin tidak salah, kalau ada orang berkata, “ Bangsa Melayu sayangkan raja, tetapi takut merajai semula Negeri Malaka, dan adakah negeri Malaka menjadi musium Portugis dan penjajah? – mokhtar petah.

No comments: