Thursday, August 18, 2011

CAKAP ORANG GILA



Lelaki gila ini berdiri di pinggir pasar Ramadan. Pakaiannya compang camping. Dia bercakap sasau:
“Awak tu jantan, tapi takut bini, babi jantan tak takut bini.”
“Bula puasa, hari - hari beli lauk, beli kuih banyak, balik rumah tak makan habis, buang, duitg lebih tu kalau sedekah kepada aku dapat juga pahala.”
“Oghang ibadat dia nak ibadat, pakai tudungkepala Nampak jambul, tetak tergembul macam buah nangka. Berdosa. Nampak cantik, tapi bodoh..., orang bodoh.”
“Oghang tutup kepala dia tutup kepala, tapi pakai selour ketat, baju keta, lengan nampak, Tuhan benci oghan ni, dia tiput Tuhan. Tuhan suruh tutup aurat, dia pedaya Tuhan ....,sial - sial ...”
“Aku gila, ayah aku kata aku gila..., salah dia, belum dapat aku dia buat perkara haram, makan duit haram, makan suap, tipu oghang..., emak aku beghanak aku, aku gila ...”

No comments: