Saturday, July 28, 2012


KISAH DARI NOVEL

                  SYARIFAH DARI BATANG BERJUNTAI
                

Pada Subuh itu, Namlatun Sa’adiah masih nyenyak tidur dalam biliknya. Ibunya telah keluar dari apartment itu dengan berpakaian hanya sehelai sepinggang. Baju sutera ketat sendat membungkus tubuhnya. Kain nipis dedah betis. Potongan badannya boleh menarik perasaan setiap lelaki yang memandangnya.
            Sharifah Sakinah mangsa cinta tidak bersambut. Ibarat bertepuk sebelah tangan. Otak dan hatinya menjadi lemah kerana bergelut dengan perasaan sedih. Sayu. Kecewa. Merana. Sesiapa sahaja yang melihatnya, tentulah menyangka, dia tidak siuman . Sewel. 
              Sharifah Sakinah telah berjalan mengikut ibu jari kakinya. Di sepanjang bahu jalan raya hingga ke Marylebone Road dan ke Telekom Tower, mulutnya mengomel. Merasau seperti orang perempuan gila meryan.
             “…Encik Mustafa sayang..., kita kahwin..., kahwin..., kahwiiin.”
             “Encik Mustafa buah hati Ina..., kahwin dengan Ina, jangan kahwin dengan Atun...”
             “…Encik Mustafaaa, kita kawiiin...”
             “…Encik Mustafa, di manaaa? Mari kahwin, ...win, ...win, ...wiiiin!”
             Dua  puntung kaki Sharifah Sakinah mulai  lemah. Diheretnya lagi dua puntung kakinya dengan payah hingga ke Drummond Street,  dekat Regent’s Park.Kawasaan itu sunyi seperti kawasan perkuburan.
             Saharifah Sakinah berjalan terhuyung hayangn. Tiba di sebatang tiang lampu. Dia memeluk tiang itu.Llaungan  dan jeritannya nyaring memanggil Mustafa. Tiang lampu itu dipeluk dan diciumnya berkali-kali.Sewel dan sasaunya menjadi-jadi.
              Sebuah kereta besar. Panjang. Berwarna hitam. Buruk seperti kereta rasmi Presiden John F. Kennedy telah tiba di situ. Kereta itu berhenti dekat Sharifah Sakinah yang sedang memeluk tiang
 lampu. Dalam kereta itu ada empat orang lelaki kulit hitam, Jusgro  termasuk pemandunya. Lelaki yang duduk di sebelah pemandu telah turun menghampiri Sharifah Sakinah. Sambil memgang lenganan kanan Sharifah Sakinah, dia berkata sesuatu kepadanya.Sementara rakan-rakanya dalam kereta itu ketawa dan menjerit-jerit.
               Lelaki itu telah memeluk tubuh Sharifah Sakinah lalu memimpinnya masuk ke tempat duduk bahagian belakang kereta itu. Sharifah Sakinah duduk di antara dua lelaki yang berbadan besar dan sasa. Lelaki yang memimpin Sharifah Sakinah duduk semula di sebelah pemandunya.
           Sharifah  Sakinah yang telah sewel itu rasa seronok bersama lelaki-lelaki itu.Dua tubuh lelaki Jusgro yang sasa mengihimpit tubuhnya.Darahnya mulai dibhakar nafsunya.Dia ketawa terkekeh-kekeh. Dibiarkan dua pungtung tangan liar milik dua lelaki itu memeluk, meraba, memicit dan meramas-ramas tubuhnya. 
         Pemandu memecut kereta atas dada jalan raya.Kereta membawa mereka ke suatu tempat bernama Cadi. Tempat itu dipisahkan oleh  teluk tajam dengan kawasan Beristol. Setibanya mereka sebuah kedai minuman di Cadi, mereka turun dari kereta. Mereka memimpin  Sharifah Sakinat  masuk ke dalam kedai minuman itu.
          Sepereti biasa, pelayan kedai minuman itu menghidangkan beberapa botol arak kepada mereka. Sharifah Sakinah tidak pernah meneguk arak. Di kedai minuman itulah pertama kali dia meneguk minuman itu. Dua tiga gelas air mabuk itu dituangkan ke dalam mulutnya. Ususnya menjadi lubuk arak.
          “Minum lagi…,”seorang Jusgro berkata kepada Sharifah Sakinah.
          “Minum, darling...,”mereka berkata. Ketawa.
          Dua lelaki membantu Sharifah Sakinah menuangkan arak ke dalam gelasnya.Air dalam gelas itu terluah lagi ke dalam ususnya pula. Dia telah mabuk.Dua biji matanya kuyu. Mulutnya membarai. Perkataan-perkataan lucah dalam bahasa Melayu terluah dari mulutnya. 
          Lelaki yang memimpin ke dalam kereta tadi, memasukkan sejenis serbuk- adam (Menthylenedioxymethamphetmine – mdma) ke dalam minuman ke dalam gelas Sharifah Sakinah. Arak bercampur serbuk mengkhayalkan itu dituangkan ke dalam mulutnya. Air itu mengalir ke dalam lubuk ususnya.
          Sharifah Sakinah telah khayal. Mabuk. Tubuhnya longlai atas kerusi di situ.Mulutnya masih menyebut kata-kata kotor.
          “...aku ingat dia ini perempuan Thai... ,”kata seorang lelaki sambil mencubit pipi kiri Sharifah Sakinah.
          “Entah, aku tidak tahu..., yang pasti dia perempuan dari Asia...,”sambut seorang rakannya.
          “Tak apa, yang penting dia telah menjadi milik kita...,”kata pemandu kereta..
          Mereka metawa terbahak-bahak.
          “Bawak dia ke tempat kita,”pemandu kereta berkata. 
          “OK...,”suara rakan-rakannya menjadi satu.
          Dua lelaki memimpin Sharifah Sakinah keluar dari kedai minuman itu. Di luar kedai itu pemandu kereta merimpung tubuhnya, lalu dimasukkan ke tempat duduk bahagian belakang kereta itu.
         “...mau pergi ke manan?” Sharifah Sakinah bertanya dalam bahasanya.
         Semua lelaki itu ketawa. Mereka tidak faham pertanyaan Sharifah Sakinan.Kereta bergerak  meninggalakan kedai minuman itu. Dua lelaki bersama Sharifah Sakinah bergilir-gilir memeluk tubuhnya. Perangai mereka seperti dua ekor babi menyelungkar tanah lumpur. Berkali-kali mereka mencium dan mengucupnya.
.       Kereta mereka menuju ke sebuah kawasan menghadap ke Pas de Calais - Selat Dover . Kawasan itu gelap. Kedengaran bunyi ombak menguak kesunyian malam itu.Di sekitar kawasan itu bergelimpangan bangkai-bangkai kereta, perahu, besi-besi dan kayu  buruk.
         Dalam kawasan itu tersegam sebuah banglo tua. Kereta Jusgro itu berhenti di hadapan banglo itu. Tubuh Sharifah Sakinah dirimpung oleh seorang lelaki dan dibawa keluar dari kereta tersebut.Tubuh Sharifah Sakinah disambut oleh rakan-rakan lelaki itu. Mereka membawanya ke tingkat  atas banglo itu. Tubuhnya dibaringkan atas katil dalam sebuah bilik besar. Perut bilik itu diterangi oleh cahaya lampu yang  suram.
           “...this is Asian lamb chop skillet..,”seorang lelaki berkata.
           “Ye, not Madras curry...,’sambut rakanya.
           Mereka ketawa. Bunyi tawa mereka seperti akan mengopak dinding bilik itu.
           “You first...,Jonh,”kata lelaki besar dan sasa kepada lelaki berbadan kecil.
           “Yes...,”sahut John.
           Mereka ketawa lagi.
           “Asian lamb chop...,” kata John.
           “...he, apa ketawa..., Encik Mustafaaa..., sayang...?” Sharifah Sakinah berkata dalam bahasanya.
           Semua lelaki itu  tidak faham akan perkataan Sharifah Sakinah. Mereka ketawa.Tawa orang-orang mabuk. Bunyi tawa mereka terluah keluar dari banglo itu. 
           “John, harry up ..., lamb chop...,” seorang lelaki berkata kepada John.
           “OK...,”sahutg John.
           Mereka ketawa. Bunyi tawa mereka seperti bunyi tawa sekumpulan algojo.Mereka meninggalkan John bersama Sharifah Sakkinah dalam bilik.
             John melabuhkan punggungnya atas katil di sisi Sharifah Sakinah.Laksana buaya lapar dengan bangkai, dia memeluk, mencium, dan menggomol Sharifah Sakinah.Dalam kedaan mabuk, tubuhnya lemah longlai, dia mmenyerah kepada lelaki itu. Mustafa tidak wujud dalam ingatannya lagi.
           John meninggalkan bilik itu. Seorang lepas seorang lelaki-lelakimabuk itu masuk ke bilik Saharifah Salmah. Mereka seperti gagak-gagak  mencaing dan melahap bangkai.Sharifah yang terlalu mabuk itu telah tidak khabar dirinya.
          Kira-kira setengah jam kemudian, Sharifah Sakinan telah sedar semula. Tetapi dia masih sasau. Sewel. Mulutnya barai.Sebaik-baik sahaja dia menyedari tubuhnya terdedah. Tidak ada seurat benag pun menutup tubuhnya. Dia ketawa terkekeh-kekeh.Menejerit. Meraung.
           Sharifah Sakinah bengun. Dicapai kainnya lalu disarungkan kepada tubuhnya.Dua biji matanya merenung kesekitar bilik itu.Sambil ketawa terkekeh-kekek dia turun dari kail. Diheret duds puntung kakinya yang lemah ke pintu bilik itu. Pintu telah dikunci.Lelaki-lelaki Jusgro itu telah mengurungnya dalam bilik itu.
          “…baik, kau orang kurung aku, tak apa..., aku perempuan..., perempuan, perempuan…, aku tak takut jantanlaaa...,”pekik Sharifah Sakinah.
         Dari pintu itu, Sharifah Sakinah mengheret dua puntungn kakinya yang lemah ke hadapan cermin tempat bersolek. Dua biji matanya merenung tubuhnya yang separuh bogel dalam cermin itu. Ketawanya menjadi-jadi.Sebentar kemjudian dia merebahkan tubuhnya semula atas katil itu.
         Senja merangkak tiba.Seluruh kawasan tepi Selat Pas de Calais itu disekup kegelapan. Bunyi ombak mengocah kesepian senja itu. Bilik yang mengepung Sharifah Sakina sepi.Laksana bilik mayat.  Sharifah Sakinah bangun. Menggeliat. Kain yang membalut separuh tubuhnya ditanggalkan. Tubuhnya terdedah dalam cahaya lampu yang suram.
         Empat orang Jusgro itu belum kembali ke banglo itu.Mereka telah pergi ke tengah Selat Pas de Clais.Mereka itu bergiat dalam bidang penyeludupan sejata dan dadah di sekitar perairan Northern Island, Republic of Ireland dan Wales di England.  Selain dari mereka mahir membuat berbagia-bagai jenis bom, mereka juga menyertai pergerakan penentang Kerajaan monarki  Inggeris.
         Mereka itu sedang menunggu arahan dari ‘pemerintah langit’ untuk mengebom keretapi bawah tanah dan kenderaan awam  di Bandar raya London dan seluruh England.Keganasan mereka itu bertujuan seperti serampang dua mata. Umat manusia di seluruh dunia akan menuding jari kepada orang-orang Islam.Menuduh mereka penjahat. Manakala umat Kristian akan menerima akibat dari tipu helah mereka ke atas umat Yahudi.
         “...orang atas kita ada rancangan baik, macam yang telah berlaku di New York..., kita bom tube, bas..., semua milik Orang Kristian...,”seorang dari mereka berkata.
         “Ia, orang ramai akan menuduh orang Islam..., mereka akan menuduh orang-orang Islam pengganas...,”sambut seorang rakannya.
        Seorang dari mereka berkata, “...tentu, tentu sumua manusia akan membinasakan pertubuhan orang Islam..., mereka pengganas...”
        “Penggtanas, Orang Islam pengganas...,”laung mereka.
        Mereka ketawa.
         Hampir tengah malam empat orang lelaki Jusgro itu pulang ke Banglo itu. Mereka dalam keadaan mabuk.Seorang lepas seorang mereka melakukan seperti beruang dengan nagka bubur masak ke atas Sharifah Sakinah. Walaupun janda sasau itu dalam keadaan lemah, tetapi dia merelakan keempat-empat lelaki itu melakukan apa sahaja ke atasnya.
        Mereka itu seperti kelakuan orang-orang dari kaum Nabi Loth.Tubuh masing-masing telah menjadi sarang virus HIV. Virus yang berasal dari  Sodom dan Gomorrah. Dua buah bandar tua peninggalan kaum Nabi Loth di Palestin.
        Semenjak malam itu Sharifah Sakinah telah tinggal bersama empat orang lelaki itu. Otaknya tidak sewel dan sasau lagi. Keadaannya seperti orang sakit baru dipulihkan bomoh. Dia telqh dapat ingat semula akan Namlatun Sa’adiah. Mustafa.Rumahnya di UK Perdana. Bandar raya Kuala Lumpur. Kampungnya di Batang Berjuntai. Segala-galanya telah kembali dalam ingatannya.
        “...Encik Mustafa, Atun...,” hati Sharifah Sakinah menyebut dua nama dua orang  yang dikasihinya.
        “Encik Mustafa, Ina sayang..., Ina sayangkan Encik Mustafa...,” hatinya bersuara lagi.
        “...maafkan emak, Atun, ....emak tak nak Atum rampas Encik Mustafa dari emak..., emak tak rela...,” Sharifah Sakinah berbisik.
         Sharifah Sakinah memejamkan kedua-dua matanya. Nekadnya; dia tidak akan kembali kepada anaknya lagi.Mustafa dilupakan. Mereka tidak memnberi guna kepadanya.Apa sahaja yang akan berlaku ke atas dirinya, akan diterimanya.
         “...aku jadi perempuan..., tak guna..., baik aku jadi betina...,”pekik Sharifah Sakinah.
      “Betinaaa...!”pekiknya lagi.
      Hari berganti minggu. Meminggu bertukar bulan.Telah hampir dua bulan Sharifah Sakinah tinggal bersama empat orang lelaki Jusgro di banglo itu. Walaupun dia telah dijadikan hamba nafsu mereka, tetapi seronok tinggal bersama mereka. Kerana mengikut perasaan, dia terdorong ke hujung hidupnya sedemikian.
       Tubuh Sharifah Sakinah telah lemah. Seluruh sendinya terasa berbisa. Sengal-sengal. Selera makannya telah berkuarangan.Tubuhnya telah menjadi sarang kuman HIV. Kuman pemusnah keturunan umat manusia.
        Lelaki-lelaki Jusgro itu melihat Sharifah Sakinah seperti bangkai bernyawa. Mereka tidak dapat menggunakan tubuhnya lagi. Membiarkan dia di Banglo rahsia mereka sama dengan menyimpan bangkai. Perempuan itu mesti di buang ke dalam laut. Akan dimakan oleh jerung-jerung ganas. Ikan-ikan yang gemar makan daging manusia dan haiwan. 
            Tubuh Sharifah Sakinah kurus. Cenkung. Dua biji matanya seperti akan tersembul keluar.Dadanya berpapan.Tulang-tulang rusuk seperti kerangka-kerangka usang.Di merata tubuhnya tumbuh kudis-kudis bernanah.Busuk. Hanyir.
           Pada malam terakhir Sharifah Sakinah di banglo itu, lelaki-lelaki Jusgro itu telah memasukkan tubuhnya ke dalam guni. Tubuh yang telah lemah itu tidak bergerak lagi dalam guni itu. Bunyui jeritnya amat lemah. Mereka membawanya ke pantai laut dekat banglo itu. Dengan sebuah bot laju itu mereka membawa Sharifah Sakinah ke permukaan selat ke arah Isles of  Scilly.Bot berhenti di sana dalam cahaya beribu bintang di dada langit.
           Laut berombak kencang. Bergelombang. Mereka mengeluarkan Sharifah Sakinah dari guni.Tubuh yang lemah itu dibaringkan atas lantai bot itu.Seperti askar-askar Yahudi yang tidak  berperasaan belas kasihan, mereka memotong dan mencincang tubuh Sharifah Sakinah. Daging, tulang, urat saraf, kulit dan darahnya bekecai dan membasahi lantai bot itu.
          Lelaki-lelaki Jusgro itu ketawa terbahak-bahak.Mereka menuangkan air arak dari botol-botol ke dalam mulut masing-masing. Mereka gembira melihat daging dan darah Sharifah Sakinah.
          “...pengganas,  perempuan Muslim ini pengganas,” mereka melaungkan kata-kata itu.
          “Orang Islam pengganas..., perempuan ini pengganas...,pengganas...,”mereka melaung lagi.
          Laungan dan tawa mereka tenggelam dalam bunyi ombak
          Sambil ketawa dan melaung-laung kata-kata menghina umat Islam,  mereka mencampakkan daging-daging Saharifah Salmah yang berbaur darah itu ke atas permukaan laut di situ. Jerung dan berbagai jenis ikan berebut-rebut menyambar dan menelan daging, daging dan belulang perempuan Melayu dari Batang berjuntai itu. *

 *  Dari manuskrip novel, Kelip - Kelip di Kota London, (belum 
     terbit), oleh: Mokhtar Petah.                                         

No comments: