Sunday, July 1, 2012


CERPEN

                 
                         GADIS DARI BATANG BERJUNTAI


Pagi 17 Julai 2005.
 Kota London berbungkus dalam kabus dingin.Udara hari minggu itu, sejuk. Bedi. Sebedi salju di Askimo. Dinginnya menjilat kulit manusia hingga ke tulang sumsum. Matahari di dada langit laksana kuning telur ayam masak mata kerbau.  Dalam dingin begitu patung di kemuncak menara Trafalgar Square seperti menjerit. Meraung kedinginan.
                Tower Bridge yang terentang atas dada sungai Thames dalam pelukan kabus putih. Atas jalan batu dingin di bawah menara itu, beratus-ratus orang pelancong lelaki dan perempuan kecil, besar, tua dan muda berjalan kaki berjejal-jejal. Hilir mudik. Mereka itu datang dari seluruh pelosok dunia. 
                Jalan raya, Tooley Street,  Upper Thames Street, Southwark Street, Stamford Street dan beberapa batang jalan lagi bagaikan menjerit. Sesak nafas dilatam tapak kaki ratusan manusia pelancong. Pengembara-pengembara mencari keindahan alam ciptaan Tuhan.
               Mereka dalam pakaian tebal laksana kumpulan beruang berjalan atas jambatan -jambatan  yang merentangi dada sungai Thames; jambatan London, jambatan Southwark, jambatan Blackfriar’s,  jambatan Waterloo, jambatan Westminster dan jambatan Lambeth.
           Gadis Melayu, Namlatun Sa’diah. Bertubuh genit. Sepasang matanya yang cantik, laksana bintang tengah malam. Hidungnya mancung. Sepasang bibir panjang nipis basah. Luas  mulutnya. Cuping telinganya yang lebar, mungkin kuat cita-cita. Dia sedang berdiri menggigil dalam pakaian tebal di bawah Tower Bridge. Nama penuhnya Namlatun  Sa’diah binti Nawawi. Gadis dari kampung Kelip-Kelip, Batang Berjuntai, Selangor. Bapanya keturunan Jawa. Ibunya berdarah Bugis. 

MENARIK NAFAS PANJANG

Sejak tadi dua bola mata Namlatun Sa’adiah mengembara ke sekitar kawasan pelancongan itu. Meniti atas permukaan air sungai Thames yang jernih dan bedi. Indahnya pemandangan di Kota London. Sejenak kemudian dua bola matanya tersangkut pada sebuah bot yang sedang belayar atas permukaan sungai Thames, di bawah  jambatan tempat dia sedang berdiri. 
       Pada ketika itu Namlatun Sa’adiah lantas teringatkan wajah sungai di negerinya. Ingatannya menjengkau kepada Sungai Batang Kali, Sungai Bernam, Sungai Klang dan Sungai Gombak.
         Dengan dua puntung lengangnya dia mendakap dadanya sendiri. Sambil menarik nafas panjang, dua bola matanya terhumban ke kemuncak gereja dalam kabus kenjulang langit. Nafasnya ditarik panjang. Panjang. Suara paderi Albert London terngiang- ngiang dalam otaknya.
       “…Isa telah mati, kena salib, …dia dibunuh...,”suara paderi Albart London
       “Isa putera Maryam telah mati…,”suara Albat London.Sedih.
       “ …disalib pada kayu palang, …,”suara Albart London lembut seperti suara orang munafik akan dibunuh.
      “Buktinya sampai kini…, tengok di pucak menara gereja – gereja kami ada salib, cross, …di seluruh Bandaar London, England…, Francis, …di mana-mana  sahaja negara Kristian ada salib, ada cross…,”Albart London brcakap seperti berceramah.
      “Orang pakai bow, simbul salib, tali leher …, simbul Isa  mati kena salib…,”suara paderi Albar London lembut.
      Paderi Albart London merenung wajah Namlatun Sa’adiah yang ayu. Dua ulas bibirnya merah basah. Sepasang pipi berlesung pipit. Hidung mongel. Dagu bagai lebah bergayut.  Nafsu jantan sang paderi melonjak. Menjulang. Marak laksana puncak api membakar unggun kering. 
        Nafsu paderi Albert London seperti  nafsu paderi-paderi yang telah memperkosa ramai birawati di serata dunia.Hatinya tidak jujur lagi.Pada waktu itu peribadi jantannya menjadi helang sedang menghadapi bangkai haiwan tepi rimba. Namlatun Sa’sdiah berwaspada terhadap lelaki itu. Dia sedar; ada lelaki berhati wali. Ada lelaki  berhati syaitan.Sukar baginya untuk mengenali yaang mana wali dan yang mana syaitan. Maruah dirinya mesti dijaga. Maruah perempuan Melayu mesti dikawal. Maruah wanita Islam mesti dipertahankan.   
      “Muhammad telah mati…, dia mati demam panas…,”kata paderi Robat London lagi.
      “Kristian agama benar, agama Tuhan…, tetapi,…Islam agama kuno, agama ciptaan Muhammad  anak yatim piatu di rimba batu,”jerkah Paderi itu bagaikan memecahkan sepasang lubang telinga Namlatun Sa’adiah.
       “…Islam agama extreme, …orang-orang Islam extremist,…terrorist…, insurgent…,” suara padri itu seperti racun terluah dari mulutnya.
         “Bohong, kamu bohong…, paderi bohong…, Nabi Isa tidak mati, …yang kena salib bukan Nabi Isa…,”jerit hati Namlatun  Sa’adiah di bawah Tower Bridge itu.
     Namlatun Sa’adiah teringat akan ajaran guru agama di sekolah menengahnya, di Kuala Selangor, Ustaz Zainal Salleh.      
“…Nabi Isa tak mati kena salib, tak kena bunuh, dia telah diangkat Tuhan ke atas,  ‘sesungguhnya kami telah langit…’, orang yang  dikatakan Nabi Isa oleh orang-orang yang memusuhinya, bukan Nabi Isa, bukan Al Masih,” kata Ustaz Zainal Salleh..
          “Firman Allah dalam Quran, ‘…kata mereka (orang kafir), membunuh  Al Masih anak Maryam Utusan Allah. Sebenarnya mereka tidak membunuh dan tidak menyalibnya, hanya penglihatan mereka sahaja’, mereka yang jahil…,”jelas Ustaz Zainal Salleh.
         “Tapi Allah telah mengangkat Isa kepada-Nya, dan Allah itu Maha Kuasa dan Bijaksana ,”jelas Ustaz Zainal Saleh lagi.
         “Orang-orang Kristian sekarang tidak ikut Nabi Isa lagi, …mereka percaya Nabi Isa anak Allah, …Allah tidak ada anak, tak ada sekutu-Nya,”suara Ustaz Zainal Salleh mendatar.
         “…tapi orang-orang Kristian terlalu memuja Nabi Isa palsu, yang kena salib tulah…, mereka jadi kafir musyrik, macam orang-orang Yahudi…, mereka menyengutukan Allah dengan makhluk-Nya,”terang ustaz Zainya Salleh.

PEREMPUAN MURTAD

Ustaz Zainal Salleh telah membaca sepotong ayat Quran, ‘ …orang-orang Yahudi kata Uzir anak Allah, …orang Kristian kata Al Masih  anak Allah…’  
     “Kalau kata Allah ada anak, …itu sekutukan Allah,…orang sekutukan Allah, kafir…, musyrik,” ustaz Zainal Salleh mengakhiri kata-katanya.
        Pada petang semalam Namlatun Sa’adiah telah bertemu dengan Albert London. Mereka telah bertemu di bawah naungan St.Paul Cathedral.Dia telah memaklumkan kepada paderi muda itu akan hasratnya hendak menukar agamanya. Jadi perempuan murtad. Berhijrah dari agama Islam kepada agama Kristian.
       Gadis mentah iman seperti Namlatun Sa’adiah belum kukuh jiwa Islamnya. Tidak tahan diuji Allah. Kerana hatinya berserabut. Kusut bagaikan pukat nelayan tersangkut pada reba dan dura dalam tasik, lalu  dia  menyangka dalam agama paderi itu ada ketenangan. Dapat mengubat hatinya yang duka lara. Sesunguhnya, Namlatun Sa’adiah tidak sedar, hanya orang bodoh yang menyangkakan dalam agama paderi itu ada ketenangan. Dalam agama Kristian boleh menyelesaikan segala serabut dan semua yang kusut. Kerana duka dan laranya, dia telah tidak nampak dalam agama Islam ada hikmat mengajar menyelesaikan perkara yang kusut. Walau sekusut mana sekali pun. 
        Namlatun Sa’adiah dan paderi Albert London telah duduk atas bangku kayu dalam udara dingin, dalam kawasan gereja itu. 

AGAMA KRISTIAN

Mereka telah bercakap mengenai agama Kristian dan agama Islam. 
       Albart London orang Australia, bekerja mubaligh sambilan di sebuah gereja di Bandaraya London. Namlatun Sa’adiah sedar paderi itu sedang mempengaruhinya  supaya dia meneruskan nekadnya untuk murtad. Paderi itu tidak pentingkan sama ada  Namlatun Sa’adiah murtad atau tidak.  Namlatun Sa’adiah menganut agama Kristian atau agama apa pun tidak penting. Yang penting bagi paderi itu ialah  tubuh Namlatun Sa’adiah. Paderi itu mahu meratah daging-daging lembutnya.  Macam helang hindik di Batang Berjuntai melahap bangkai ayam. Macam biawak dan beriang di tepi sungai Bernam melulur bangkai busuk. Macam ereng  di Kuala Selangor menyiat dan menelan bangkai  babi dan bangkai anjing. 
       Tunjang pokok nafsu paderi itu, mahukan perempuan Melayu’ di hadapannya itu menjadi mangsanya. Paderi itu mahu melapah tubuh Namlatun  Sa’adiah seperti dia telah melapah tubuh seorang birawati di Angola, pada tahun lalu. 
       Dua bola mata Namlatun Sa’adiah terhumban kepada kemuncak istana lama. Dari sana tercamapak pula bola matanya kepada patung Maryam atau bidadari bersayap di kemuncak Istana Buckingham. Dia senyum. Dua bola matanya jatuh atas permukaan air sungai yang bersinar-sinar lembut itu. Pada detik-detik begitu Namlatun Sa’adiah bertaubat. Taubat Nasuha. Dia tidak akan menukar agamanya dengan agama paderi itu. Tidak akan murtad!
         Sebelum bertemu paderi Robert London, hati Namlatun Sa’adiah sedih. Rawan. Hiba dan dibelit oleh kerunsingan. Hati perempuan yang hampir putus asa. Hatinya lara kerana putus cinta dengan kekasihnya, Mustafa, seorang politikus Melayu. Dia terkapai-kapai dalam arus  kecewa. Halimatun Sa’adiah berada di pinggir kekafiran yang tidak menentu. Bertindak bodoh. Sebodoh manusia betina yang berjalan di tengah khalayak  sambil mendedahkan perut dan pusatnya. 
           Kata-kata hikmat guru agamanya, Ustaz Zainal Salleh telah menginsafkannya. Wajah Ustaz Zainal Salleh dalam otaknya telah mengukuhkan semula kota imannya. Dia hanya perempuan Melayu yang cacat iman seperti dedaun dimakan ulat.
      “…abang, …abang, …abangke yang bom…tub di stesen Adgware Road tu…,.bas tu…?” Namlatun Sa’adiah bertanya dengan hatinya yang lara  kepada kekasihnya, Mustafa.*

                                           
*  Dari manuskrip, novel, Kelip - Kelip di Kota London, (belum 
    terbit), oleh: Mokhtar Petah.

No comments: