Tuesday, June 9, 2009

QURAN




HUTANG

Hai orang - orang yang beriman, jika kalian berhutang - piutang (jual beli) dengan diadakan perjanjian yang ditetapkan waktunyam hendadaklah kalian tulis (surat perjanjian). Dan seorang di antara kalian hendaklah menulisnya dengan jujur. Janganlah penuliss itu enggan menuliskannya, sebagaimana yang diajarkan Allah kepadanya, hendaklah dituliskannya. Orng yang berhutang itu hendaklah membacanya (hutang yang akan ditulis) dan takutlah dia kepada Tuhannya dan janganlah mengurangkan hutangnya sedikit pun. Dan kalau orang yang berhutang itu kurang akal, lemah atau tidak boleh membaca, hendaklah pemeliharanya (wali) membacakan dengan jujur dan persaksikan dengan dua orang saksi lelaki di antara kalian, dan kalau tidk ada dua orang lelaki dan dua orang perempuan, siapa yang kalian dsuka untuk menjadi saksi itu. Kalau yang seoran lupa boleh diingatksan oleh yang lain. Janbanlah saksi - saksi itu enggan memberi keterangan kalau mereka dipanggil, dan jangan kalian malas menulisnya (jumlah) hutang itu, sedikit atau banyak, menurut janji yang ditentukan; cara yang seperti itu lebih adil di sisi Allah, lebih membetu8lkan kesaksian dan lebih dekat kepada tidak ragu - ragu. Tetapi jika perniagaan kontan yang sedang kalian jalankan di antara kalian, dan janganlah diberati penulis dan saksi. Jika kalian melakukan hal itu (bererti penulis dan saksis - saksi) sesungguhnya perbuatan itukesalahan besasr bagi kalian. Bertakwalah kepada Allah; Allah menajar kalian dan Allah itu mengetahui segala sesuatu. - Al Baqarah: 282.


HADIS


DOA KALAHKAN MUSUH

Dari Abdullah bin Abu Auf r.a. katanya: Rasulullah s.a.w.
pada hariu perang Ahzab mendoakan: Ya Allah yang
menurunkan Kitab dan segera membuagt perhitungan,
kalahkanlah kaum Ahzab dan goncangkan pendirian mereka.
- Perawi: Imam Bukhari.


PETUA

Untuk para gadis. Jika lelaki yang baru anda temui itu mengaku dia jujur, kaya dan berkedudukan tinggi, tak usah percaya kannya, kerana dialah orang yang paling tidak jujur. Dia sama dengan seekor buaya ganas dalam sungai.


*** ***


TAHUKAH?

Individu pertama yang menyebarkan fahaman dan perjuangan Parti Komunis Indinesia (PKI) di Tanah Melayu, ialah orang Minangkabau, namanya, Sutan Jenain - tukang jahi pakaian. Tempatnya di Belakang Mati, Kuala Lumpur (sekarang jalan Masjid India).


KATAK BETONG

Katak betong (katak besar dan bunyi suaranya kuat) dan katak hijau, jika dibuat sop, sedap dimakan dan insya Allah boleh mengubat sakit lengoh - lngoh sendi.


BALASAN TUHAN

Ada tujuh perkara perbuatan manusia dibalas dosa caratunai di dunia ini oleh Allah, iaitu: 1 - Melawan Ibu bapa, 2 - Mendurhakakan suami, 3 - Berzina dengan isteri orang, 4 -Bunuh orang yang tidak berdosa di sisi Allah, 5 - Hasad atau dengki, 6 - Makan harta anak yatim, 6 - Mengguna - pakai harta wakaf (masjid dan surau) dan 7 - Melawan guru (terutama guru mengajar penetahuan agama Islam).

ULAMA

Para ulama Islam (sama ada ulama zuhud mahpun ulama dan profesional) adalah waris para nabi Allah. Siapa mencerca, mengutuk, menentang atau menderhakakan ulama, sama dengan perbuatan menderhakakan nabi- nabi Allah.

No comments: