Wednesday, June 17, 2009

QURAN

ZALIM

Dan sesungguhnya kebanyakan orang yang bersyarikat itu
(sebahagian) mereka melakukan zalim kepada sebahagian
yang lain. - Shaad:24.


HADIS

AIR

"Jangan anda mengalikan air anda ke taman orang lain,"
hadis Nabi Muhammad s.a.w. dan dirwayatkan oleh An nasai.


PETUA

BERAT UNTUKBERFIKIR


Mungkin anda rasa berat untuk berfikir, seperti mengarang, mengingat pelajaran san sebagainya, maka untuk meringangkannya, cuba amalkan memakan buah delima dan kismis pada tiap tiga hari dalam seminggu. Insya Allah anda akan rasa pertolongan Allah kepada Anda.

*** ***

TAHUKAH?


CEKUR

Ubi dan daun cekur baik dimakan oleh orang yang sakit seperti lengoh - lengoh sendir dan lemah tenaga batin. Makan secara ulaman atau minum air rebusan isinya.

TANAH KUBUR

Segemgamtanah kubur orang mati dibunuh - mati kerana digantung, di tembak, di tikam dan sebagainya - jika dicampakkan ke kawasan rumah penghuninya bukan orang Islam, nescaya tidak beberapa hati, penghuninya terpaksa berpindah.

BUKAN RASUAH

Hadiah berupa wang, sedikit atau atas kadar banyaknya dari pengantin yang diakad nikah kepada imam yang mengadakad nikahkannya, atau wali pengantin, tidak boleh dianggap rasuah dalam Islam, walaupun jurunikaha itu seorang yang makan gaji pada kerajaan.

KHIANAT

Sesiapa yang yang khianat atau dengki kepada sesorang, dia akan dibalas dosa oleh Allah dengan cara tunai atau segera, iaitu sebelum dia meninggal dunia.


No comments: