Sunday, June 14, 2009

QURAN


TIDAK TAKUTKAN CELAAN

Maka Allah akan mendatangkan satu kaum yang disukai-Nya

dan mereka kasihkan-Nya, yang bersikap lemah lembut

terhaap orang -orang Mukmin yang besikap keras

terhadap orang kafir; yang berjihad di jalan Allah dan

yang tidak takut kepada celaan orang – orang yang suka

mencela. - Al Maidah: 54



ISTERI

Sebaik – baik wanita (isteri) ialah yang hjika anda melihatnya,

dia menyenangkan (hati) anda. Jika anda menyuruhnya,

dia menataatinya.Jika anda berpergian (meninggalkannya),

dia menjaga anda dengan menjag dirinya dan harta anda.

- Perawi: Al Qutubi dan At Tabari.


PETUA

JAMPI


Jampilah sesiapa yang sakit (apa jua penyakit) dengan ayat - ayat Quran, di mulakan dengan Al Fatihah, di ikuti dengan ayat - ayat Quran dan diakhir dengan selamatkan Nabi Muhammad s.a.w.


*** ***


TAHUKAH?



BAHASA IINGGERI

Sebilangan guru- guru Melayu yang mengjar di sekolah – sekolah menengah luar bandar tidak fasih bahasa Inggeris, maka dalam setahun dua ini, jika kerajaan mewajibkan keputusan SPM mesti lulus bahasa Inggeris, bererti kerajaan menolak para pelajar Melayu luar bandar ke dunia kuli atau buruh kasar.

KATA LEE KUAN YEW

Kalau, dalam kenyataan, yang kita hendak majukan ialah kepentingan - kepentingan orang Cina, tidakkah kami telah berusaha untuk mencantum dan membentu Malaysia. Jalan untuk memajukan kepentingan orang Cina, ialah memperjuangkan kemerdekaan Singapura ...” (Wawancara Lee Kuan Yew, di Universiti Adelaide, Australia, pada 30 Mac 1969).

ERAS RUPA

Menurut pendapat orang tua- tua Melayu, wanita sedang hamil, jika dia berkenan kepada seseorang, maka anak yang lahir nanti ada eras rupa orang itu. Jika dia membenci perangai seseorang, maka anaknya akan menjadi seperti orang tersebut.

IKAN

Jika anak kecil anda tidur lesak, cuba berikan dia makan ikan yang di dapati dalam perut ikan. Insya Allah anak itu tidak tidur lesak lagi.






No comments: