Monday, June 29, 2009

QURAN



PERUNDANAN


Dan hendaklah kalian menjalankan hukum (perintah termauuk pemerintahan yang menggunakan politik) di antara mereka dengan apa (hukum) yang telah diturunkan Allah dan kalian tidak boleh menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan awaslah agar mereka tidak memesongkan kalian dari sesuatu hukum yang telah diturunkan Allah kepada kalian. Kemudian, jika mereka berpaling (engkar menerima hukum Allah - perundangan Islam), maka ketahuilah, hanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa - dosa mereka, dan sesungguhnya, kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang - orang yang fasik. Setelah itu patutkah mereka berkehendakkan lagi pada hukum - hukum jahiliah? Padahal - bagi orang yang kuag keyakinan - tidak ada sesiapa yang boleh membuat hukum yang lebih baik dari hukum Allah. - Al Maidah:49,50.




HADIS

KEWAJIBAN

Sesungguhnya Allah telah menetapkan keparduan (kewjiban), maka janganlah kalian mengabaikannya, menetapkan hudud (batasan), maka janganlah kalian melangkauinya, mengharamkan beberapa perkara, maka janganlah kalian mencerobohi (mengengkari) nya, Dia berdiam diri terhadap sesuatu sebagai rahmat untuk kalian dan bukannya lupa, maka janganlah kalian membahas tentangnya.
Perawi: Ad Drquni Al Qutni



PETUA

IDEOLOGI

Untuk melaksanakan Kerajaan Perpaduan - kerjasama UMNO dengan PAS - kedua - dua pihak henhdAklah tidak terburu - buruu dan berwaspada, muhasabah diri, dan mengkaji dasar perjuangan dan matlamat. Adakah tujuan itu kerana Allah dan menunaikan tuntutan Allah atau ada tujuan lain yang merugikan perjuangan sebelah pihak. Kerajaan Perpaduan patut diwujudkan, tetapi semua parti politik hendaklah menggunakan Islam sebagai dasar atau ideologi.

*** ***


TAHUKA?


KOMUNISME

Nasionalisme, kapitalisme dan sosialisme yang tidak mengangkat hukum Allah sebagai peraturan pemerintah dan mengabaikan hukum Allah, sama dengan mana - mana golongan yang menentang atau menafikan kewujudan Allah. Komnunisme dan Atheisme adalah menafikan kewujdan Allah.


BUNGA

Jika anda mahukan diri anda berkedaan lemah lembut dan sentiasa mengingati Allah, gunalah bunga - bungan harum, terutama mawar atau melor sebagai bauan dalam bilik tidur anda.

HARTA PUSAKA

Pawaris yang memakan harta pewaris yang sama waris dengannya secara haram (tidak betul faraid) samalahn dengan memakan hasil samun dan curi.

BULAN MADU

Orang tua - tua arab adan berkata tentang pasangan berkasih sayang dan suami isteri, iaitu, bulan pertama - ke tiga: Syahrul asal - bulan madu, bulan ke tiga - enam: Syahrul basal, bulan bawang (macam bau bawang) dan bulan ketujuh - sembilan: Syahrul kasal - Bulan malas.







No comments: