Tuesday, June 23, 2009

NAJIB:


BN TETAP TEGUH



Najib

PUTRAJAYA 22 Jun – Kerajaan Barisan Nasional (BN) tetap berupaya mentadbir negara biarpun tanpa konsep kerajaan perpaduan yang cadangannya tiba-tiba muncul setelah diuar-uarkan dahulu oleh Pas.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, sebenarnya tidak timbul isu pakatan pembangkang menolak cadangan kerajaan perpaduan kerana idea itu bukannya datang dari BN.

Namun, kata beliau, oleh kerana Pas sendiri berhasrat merealisasikannya dan apatah lagi ia bertujuan kebaikan, maka BN menyambutnya secara terbuka.

“Tidak timbul (isu) kerajaan BN lemah sebab pelawaan itu (cadangan kerajaan perpaduan) datang daripada Pas dahulu.

“Maknanya kalau tidak ada kerajaan perpaduan ke, apa benda pun, kerajaan kita (BN) masih kukuh dan mampu melaksanakan agenda pembaharuan yang kita gariskan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Ketua-Ketua Perwakilan Malaysia Ke-7 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Perdana Menteri mengulas keputusan majlis pimpinan pakatan pembangkang hari ini menolak idea penubuhan kerajaan perpaduan dengan UMNO yang disifatkan suatu fitnah dan tindakan untuk menggugat kekuatan mereka.

Dalam satu kenyataan yang diedarkan di Parlimen, pakatan pembangkang menyifatkan idea itu sebagai fitnah dan tohmahan jahat serta tindakan terdesak UMNO untuk menggugat kekuatan pakatan pembangkang.

“Semua parti dalam pakatan mengulangi komitmen untuk terus bersama memperkasakan pakatan pembangkang bagi membentuk Kerajaan Persekutuan,” menurut kenyataan yang ditandatangani pemimpin tiga parti pembangkang terbabit iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR), Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Pas) dan Lim Kit Siang (DAP).

Mengulas lanjut, Najib berkata, apabila cadangan kerajaan perpaduan dicetuskan oleh Pas menerusi Abdul Hadi, kerajaan BN pimpinannya menyambutnya secara positif.

“Maknanya kita bersikap terbuka kalau sesuatu itu dibuat untuk tujuan mencari kebaikan.

“(Selepas ini) kita tetap dengan pendirian bahawa apabila sesuatu yang baik itu untuk negara, ia mestilah diusahakan bersama walaupun idea itu datang dari pembangkang,” katanya.

Ditanya kemungkinan akan ada lagi cadangan ke arah kerajaan perpaduan pada masa depan, beliau berkata:”Siapa yang tahu apa yang akan terjadi pada masa depan, segalanya tidak mustahil dalam politik.”

Cadangan kerajaan perpaduan Pas-UMNO yang dicetuskan Abdul Hadi serta disokong timbalannya, Nasharudin Mat Isa bagaimanapun ditentang hebat oleh Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat serta semua sekutu mereka dalam pakatan pembangkang.

(Berita ini diambil dari Utusan Online, 23 Jun 2009)

No comments: