Tuesday, June 30, 2009

QURAN


PENENTANG ALLAH

Tidak anda dapati kaum yang beriman kepada Allah dan hari kiamat itu berkasih sayang dengan orang - orang yang menentang Allad dan Rasul , biarpun orang itu bapa mereka, anak, saudara ataupun kaum keluarga mereka sendiri. Itulah orang - orang yang dituliskan Allah keimanan dalam hati mereka, dan Allah mengurniakan mereka kekuatan dengn jiwa (semangat)daripada - Nya, dan memasukkan mereka ke dalam taman (syurga) yang mengalir sungai - sungai di dalamnya. Mereka tinggal di sana untuk selama - lamanya. Allah merasa senang terhadap mereka dan mereka merasa senang terhadap Allah. Itulah organisasi (parti) Allah. Ketahuilah, bahawa parti Allah itu memdapat kemenangan. -Al Mujaddalah:22

HADIS

PARAS RUPA

Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada paras rupa dan harta kalian, tetapi Dia memandang kepada hati dan amal baik kalian.
- Perawai: Iman Bukhari dan Ahmad.

PETUA

ULAMA

Para ulama itu adalah waris para nabi, tetapi kalau usianya terlalu tua dan dia bercakap menimbulkan keadaan berpecah belah ummah, maka bolehlah difikirkan untuk mengikutinya atau tidak. Tetapi kalau percakapannya benar seperti yang ditunjukkan oleh Quran, maka ikutilah walaupun anda berasa pahit.


*** ***

TAHUKAH?


BERBAIK - BAIK

Sebilangan besar orang UMNO dan orng PAS ingin berbaik - baik dalam satu muafakat secara Islam, tetapi kerana kelemahan pemimpin masing - masing, maka mereka berkeadaan tenggelam punca atau penjaja hilang batu kati ataupun perempuan di dapaur kehilang anak lesung batu.

PERUT BOYOT

Jika perut anda buncit atau boyot, cuba minum air perahan daun pala pada tiap- tiap pagi sekadasr satu gelas kecil.


AYAT QURAN

Jika anda diserang sakit dengan tiba - tiba, bacalah ayat - ayat Quran atau sekurang - kukrangnya Al Fatihan, insya Allah sakit anda menjadi lega.

PASAR MALAM

Percaya atau tidak, kebanyakan orang berniaga pasa malam boleh menjadi kaya raya, jika mereka tidak meninggalkan sembahyang Asar dan Magrib. Selagi mereka meninggalkan dua fardu itu, maka mereka hanya menjadi seperti belalang mncari makan di tengah padang sahaja.






No comments: