Tuesday, June 16, 2009

QURAN

JANGAN BERUNDUR

Hai orang - orang yang beriman, apabila kalian bertembung
dengan orang - orang kafir yang sedang menyerang kalian,
maka janganlah kalian membelakangi mereka (brundur).
- An fal:15


SYARAT

Sesiapa yang membuat sesuatu syarat yang tidak ada dalam
kitab Allah (misalnys negeri jiran memberi syarat, jaka
mahu diteruskan jambatan bengkok, ruang udara
negara ini dibenarkan secara bebas digunakan
oleh kapal - kapal terbang pejuang mereka) yang
tidak ada dalam kitab Allah (Quran), maka
syarat itu batal (salah) walaupun seratus syarat.
- Perawi: Abu Daud dan Al Hakimi.

PETUA

ANAK LELAKI

Untuk mengelakkan anak - anak lelaki apabila mereka telah remaja dan dewasa didera penyakit mati pucuk atau lemah tenaga batin, jagalah, pada masa bayi tidak boleh memakai cawat (pempas) dengan terlalu kemas, kemas atau hampir ketat.


*** ***


TAHUKAH?


HARTA

Pada zaman silam, orang - orang tua di negara Cina, telah mensihatkan kepada para pemuda dan orang lelaki yang hendka berhijrah ke Kepulauan Melayu dengan 4 nasihat, iaitu: 1 - Jika ada menyewa harta tidak bergerak (tanah atau rumah, bangunan) jangan pindah walaupun di suruh pindah oleh pemiliknya mengikut janji ditetapkan, 2 - Belilah tanah walaupun mahal, kalau tidak cukup wang, minta tolong (termasuk berutang pada kawan - kawan Cina), 3 - Pedaya atau tipulah siapa sahaja asalkan mendatangkan faedah kepada diri sendiri, tetapi tidak boleh menipu ibu dan bapa mertua.


DATO' ONN JAAFAR

Dato' Onn Jaafar meninggalakan UMNO kerana beliau mahu jadikan parti politik Melayu itu sebuah parti politik campuran, seperi parti Gerakan, Pakatan Rakyat dan DAP sekarang. Mereka yang menjadikan resah dan dibenci oleh sebilkangan ahli UMNO adalah rakan - rakan rapatnya sendiri.

PEREMPUAN

Perempuan mukminah yang tidak tahu membaca Quran, tidak sebarang ayat Quran dihafalnya dan suka mendedahkah aurat, rakan - rakannya syaitan (yang tidak dapat diliohat dan dapat dilihat) dan sentiasa dikutuk oleh para malaikat.

ANWAR IBRAHIM

Kata seorang ulama (terlah tua), Dato'Seri Anwar Ibrahim tidk akan kecapaian dalam cita-citanya untuk menjadi pemimpin negara ini, selagi dia tidak kembali kepada perjuangan Islam dan membersihkan dirinya dari janji nya dengan pemimpin PAS, Ustaz Fadzil Mohd. Nor (mengenai poerjuangan umat Islam) yang diingkarinya.

No comments: