Sunday, November 28, 2010

QURAN

PENAWAR DALAMAN



Dia – Allah - yang menghidup dan mematikan, dan kepada – Nya kalian akan dikembalikan – mati dan dikirim ke alam akhirat.
Hai umat manusia, sesungguhnya telah datang kepada kalian pengarajaran dari Penguasa – Allah – kalian – iaitu al Quran - , dan menjadi ubat – penawar – bagi penyakit – penyakir batin yang ada dalam dada kalian – jantung dan lain – dan juga menjadi hidayat – petunjuk untuk keselamatan – di dunia dan di akhirat – serta membawa rahmat bagi orang – orang yang beriman.
– Yunus:56,57.

Nota.

Pad tahun 1950 – an, beberapa orang ulama dan bapa saya mengajar saya, bahawa untuk memohon kepada Allah bagi mengelak dari sakit jantung, lain – lain termasuk perasaan sedih atau dukacita, baca ayat ini sebanyak tujuh (7) kali setiap lepas sembahyang fardu Isya atau sembahyang tengah malam.
Saya bersyukur kepada Allah, Saya tidak pernah didera atau mengalami sedih dan duka cita sepanjang hayat saya selama 76 tahun.
Pada Julai dan Ogos lalu saya diserang sakit jantung – ikut pendpat para doktor - , tetapi saya tidak mengalami apa – apa penyakit dalam jantung, dan yang mendera saya ialah sakit kerana semua urat dari jantung ke seluruh tubuh saya terbalan – sumbat - , seperti peparit disumbat sampah sarap.
Saya nasihatkan kepada rakan – rakan, amallah ayat – ayat Quran ini.

No comments: