Friday, November 26, 2010

FIKIR DAN FIKIR

BURUH ALLAHKAH KITA?

Pada zaman moden - jahiliyah moden ini - dan kebanayakan orang Islam melaungkan 'Islam mederate' dan ' Islam wasata', terdapat para muallim yang mengajar umat Islam dan didengan oleh bukan umat Islam, seperti umat Islam bukan hamba Allah dan menjadi buruh Allah
Mereka mengajar umat Islam agar melakukan amal ibadat dengan menguatkana harapan agar Allah mengurniakan rezeki. Mereka tidak mengajar agar umat Islam mengerjakan amal ibadar kerana reda kepada Allah dan mengharapkan redal Allah kepada mereka.
Walaupun dalam Quran Allah menjanjikan pahala, tetapi umat Islam bersihkan hati dan tuluskan iman berbuat amal ibadat kepada Allah dengan reda dan memohon reda Allah, bukan tuntut - macam paksaan - agar Allah kurniakan rezeki.
Allah menjanjikan, tetapi kita tidak baik jadi buruk menuntut. Allah kurnia atau tidak terpulng kepada - Nya, kerana Allah Maha Kuasa,Pemurah dan Pengasihani.
Dakwah dan pengajaran seperti di atas itu, saya kira tidak baik dan tidak elok dijadikan seruan agar manusia beriman dan taatkan Allah. - Mokhtar Petah

No comments: