Wednesday, June 10, 2009

QURAN

ALLAH ITU HAMPIR

Dan apabila hamba - hambaku bertanya kepada anda
(Muhammad s.a.w.) tentang aku, maka (jawablah)
sesungguhnya aku hampi, Aku mengabulkan permnintaan
orang yang meminta apabila dia berdoa kepadaKua,
maka mereka itu hendaklah mengikut (segala) perintah)
Ku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu,
agar mereka sentiasa dalam kebenaran. - Al Baqarah: 186.


HADIS

IBDADAH

Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda: Jangan mengkhususkan
malam Jumaat untuk solat malam di antara malam - malam
lain, dan jangan mengkhususkan hari Jumaat dengan
(amalan ibadah)

puasa di antara hari - hari lain.
- Perawi: Imam Bukhari dan Imam Muslim.


PETUA

MARAH

Jika kekasih atau isteri anda memarahi anda dengan kemarahan yang amat sangat, jangan anda membalas marahnya, tetapi diam dan dalam hati anda bacalah doa, " Ya Allah, jika dia benar kasihkah aku, jadilkah hatinya lembut dan sabar, jika dia tidak kasih kau biarlah dia marahkan aku hingga akhir hayatnya, kerana aku taku marah - Mu ya Allah, amin."


*** ***


PENJAJAH

Semua kita, termasuk para menteri dan pegawai kerajaan bercakap berapi - rapi maqrahkan penjajah Inggeris (adakah mereka itu pura - pura), kerana di banyak tempat di negara kita ini masih memakai nama tokoh penjajah Inggeris, seperti: Port Dickson, Port Weld, dan Templer.

ANTI MELAYU

Seorang sasterawan Melayu berkata: Semua Dato Bandar Kuala Lumpur anti bahasa Melayu, buktinya, Bukit Bintang, dalam Bandaraya Kuala Lumpur, dibiarkan orang - orang Cina (Peniaga) menggunakan nama Starhill.



PAS DAN ULAMA

Jika PAS tidak dipimpin oleh para ulam, telah lama parti itu berubah menjadi parti Islam setengah masak dan parti tersebut menjudi kuda tunggangan orang - orang yang mencari kekayaan.

BUAH LABU

Buah labu berisi kuning, baik dimakan oleh perempuan yang sering keguguran, Insya Allah, jika dimakan selalu tidak gugu lagi.
* Perhatikan buah labu besar hingga lima - sepuluh kilogram beratnya, manakala jalar pokornya kecil, tetapi ia tidak gugur. Kuasa Allah. Sebelum makan, berdoalah kepada Allah, " Ya, Allah, dengan kudrat dan iradat - Mu, jadikanlah kandungan dalam rahimku ini seperti buah labu yang tidak gugur dari tangkainya, dengan berkat Nabi Yusus alaihis salam dan Nabi Muhammad s.a.w.).

No comments: