Monday, June 8, 2009

QURAN



SESAT


Mengapa kalian terjadi dua golongan di antara kalian
(pada waktu) menghaapi orang - orang munafik itu,
sedangkan Allah telah menentukan kekafiran mereka
Dan sesiapa yang dibiarkan sesatoleh Allah,
makaanda tidak akan mendapat jalan untuk orang
itu. - An Nisa:88


HADIS

BAJAK


Dari Abu Umamah Al Bahili r.a., dia telah melihat bajak
dan perkakas pertanian lain, lalu berkata: Saya telah mendengar
Nabi s.a.w. bersabda: Allah mendatangkan kehinaan kepada
mereka (petani) yang menyimpan benda - benda ini
dalam rumah. (disimpan sebagai perhiasan dan tidak
digunakan untuk berusaha).
- Perawi: Imam Bukhri.


PETUA

MENJADI PENYAJAK

Seorang gadis lepasan universiti - jurusan sastera - telah bertanya kepada seorang sasterawan; bagaimana dia akan menjadi penyajak yang keratif dan baik? Jawab sasterawan itu: " Awak seorang gadis, bikah tunang atau isteri orang, saya berpendapat untuk anda mencapai tujuan itu, eloklah awak berkahwin dengan penyair atau sasterawan."


*** ***


TAHUKAH?


LEBAI


Perkataan ' lebai' yang digelarkan kepada orang lelaki yang memakai ketayat putih - tidak pernah ke Makkah -, adalah berasal dari perkatakaan Arab yang dilafaz zikir oleh mereka yang beribdat tawaf (mengelilingi kaabah)Kaabah, iaitu 'labbaikallah'.

PEMUDA UMNO

Pemuda UMNO pimpinan Saadon Haji Zubir telah bertindak akan mengadakan revolusi menuntut kemerdekaan seperti yang dilakukan oleh rakyat Indonesaia, jika Britis tidk memberi kemerdekaan. Mereka disabarkan oleh Sheikh Abdullah Fahim dalam pertemuan dengan Tunku Abdul Rahman. Sheikh Abdullah Fahim telah menetapkan dengan ilmu falak, iaitu tarikh kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu, pada 31 Ogos 1957. (Sumbar: Mokhtar Petah, Sheikh Abdullah Fahim Penentu Tarikh Kemerdekaan Negara 31 0gos '57).


BELALANG DEWA

Belalang dewa - sejenis serangga terbang -, jika digoreng dengan minyak zaitun; baik untuk memulihkan tenaga batin lelaki (jika disapu kepada alat kelamin), tetapi jangan sapu terlalu banyak, nanti membekak macasm anak kucing baru lahir.


BUAH KECUBUNG

Biji buah kecubung, jika dibakar, asapnya boleh menjadikan orang yang menghidunya terlena seperti terpukau. Sebilangan pencuri dari pendatang Indonesia, telah menggunakannya untuk memukau penghuni rumah yang mereka akan masuk untuk mencuri.




No comments: